Shadowrun

Shadowrun is de eerste cross-platform xbox-titel, zoals jullie gisteren ook hebben kunnen lezen in de review van de PC-versie.

De game begint met een heel slap verhaal over een ziggurat die uit de grond komt zetten in de toekomst, rebellen die artifacten willen “bevrijden” en een gemeen bedrijf dat alles onder controle wil houden. Blablabla, het geeft gewoon weer aan welke twee kanten er te spelen valt in de game: de RNA Corporation of de Lineage. Wat nou niet echt verklaard wordt is waarom er naast de mensen ook trollen, elfen en dwergen rondlopen, maar dat zullen we maar als gegeven zien.

Zoals ook al genoemd in de PC-review is deze game eigenlijk compleet gericht op de multiplayer ervaring. Er is een uitgebreide tutorial, waarbij de controls en het gebruik van de verschillende spells/techs/rassen duidelijk worden uitgelegd. Na het doorlopen van de wel echt aan te raden tutorial kan je twee kanten op: je blijft offline tegen de best aardige bots spelen, of je gaat online tegen mensen op de PC en/of 360 spelen.

Natuurlijk kies je er dan voor om online te gaan spelen, en dan vallen er een paar dingen op. Allereerst heb je totaal geen keus in welke game je terecht komt, en het duurt ook wel enige tijd voor je in een game terecht komt. Daarnaast zijn de games zelf niet zonder problemen, soms moet er gesyncd worden wat een minuut kan duren, en als een nieuwe speler het spel betreedt ligt de game ook even plat.

Maar buiten deze ergenisjes is het online gedeelte best prima geregeld, bij het binnenkomen van een match kies je het ras dat je wilt spelen, en daarna is er aan het begin van elke ronde tijd om wapens, spells en tech te kopen. Het enige gemis hier is dat er per game maar een keer gekozen kan worden voor het ras, maar ook dit is maar een kleine ergernis.