God of War II: Divine Retribution

Tussen al de next-gen overheersing in de media is er één klein dapper studiootje dat weerstand biedt aan de verleiding. Terwijl de halve wereld overstapte op de nieuwe generatie consoles van Microsoft en Sony, besloten Cory Barlog en z\'n team in Santa Monica dat de PS2 nog meer moest kunnen doen dan wat er met God of War mogelijk was.
Dus met schrijver David Jaffe in de achtergrond ging men aan de slag om nog éénmaal het oude mythische Griekenland op de oude console te doen herleven. Of deel twee van Kratos zijn avonturen een plekje op Olympus waard is of dat hij een plekje in Hades verdient, kun je lezen in deze review.

Verhaal
Let op, dit deel bevat spoilers uit deel één en het intro-level van deel twee. Wil je deel één nog spelen, of wil je helemaal schoon aan deel twee beginnen, kun je dit deel beter overslaan.

Na Ares verslagen te hebben nam Kratos rechtmatig zijn plek als Oorlogsgod in. Onsterfelijkheid verloste hem echter niet van zijn nachtmerries. Zelfs een God kan zijn verleden niet ontvluchten blijkbaar, ondanks de belofte van de Goden dat deze nachtmerries zouden stoppen wanneer hij Ares had verslagen. Teleurgesteld in en woest op de Goden van Olympus trekt Kratos zich steeds meer terug. In zijn woede leidt hij het Spartaanse leger van overwinning naar overwinning, waarbij geen stad gespaard blijft. Ondanks waarschuwingen van Athena dat elke verwoeste stad de Goden meer in ongenoegen brengt gaat Kratos door met zijn toer van destructie.

Wanneer Kratos als reusachtige verschijning Rhodos met de grond wilt maken, is de maat vol. Athena brengt Kratos terug naar menselijke afmetingen en Zeus brengt de Kolossus tot leven. In de uiteindelijke confrontatie tussen Kolossus en Kratos biedt Zeus zijn hulp aan in de vorm van het Olympische Zwaard. Dit zwaard werd gebruikt om de oorlog tegen de Titanen mee te beslechten, en door al zijn goddelijke macht er in te steken kan Kratos het zwaard gebruiken om Kolussus te verslaan.
Dit brengt de vermogens van Kratos terug tot die van een gewone Spartaanse sterveling, waar Zeus dankbaar gebruik van maakt nadat Kratos verzwakt is na de overwinning op Kolossus: hij vermoordt Kratos.

Tijdens zijn trip richting Hades krijgt Kratos de Titaan Gaia te zien. Zij biedt haar hulp aan bij het wraak nemen op Zeus. Zij overtuigt Kratos er van dat de dood alleen voor de zwakken is en aangezien Spartanen verre van zwak zijn, besluit Kratos nogmaals uit Hades te ontsnappen. Het avontuur van God of War 2 kan beginnen.

Graphics
Grafisch gezien is God of War 2 de absolute top van de PS2-games. De soms bijzonder grote levels stromen over van kleine details, die voornamelijk in de Griekse ornamenten terug te vinden zijn. Het kleurgebruik is helder, levendig en bijna schilderachtig te noemen. Ook in grotten wordt er soms een heel palet aan kleuren getoverd door een combinatie van de rotsen, het licht van de toortsen, de huidskleur van Kratos, de kleuren van je demonische tegenstanders en hun bloed.
Alles wat je tegenkomt in de wereld die de ontwikkelaars voor je neergelegd hebben voelt authentiek aan. Elk level waar je in speelt brengt een andere emotie boven, hoewel die eeuwige drijfveer van Kratos de boventoon blijft voeren. Het is vooral knap dat de ontwikkelaars de grimmige ondertoon weten vast te houden in de meer vrolijke en kleurrijke levels van de game. Nergens heb je het gevoel dat je in een Disney-cartoon aan het rondhuppelen bent of dat elk moment Winnie the Pooh tevoorschijn kan springen.

Het design van je vijanden is werkelijk fantastisch te noemen. Niet alleen kom je veel oude bekenden tegen, die overigens duidelijk een ontwikkeling hebben doorgaan sinds de laatste ontmoeting, maar ook nieuwe creaturen uit de mythologische oudheid hebben een prachtige bewerking gekregen door de art-department.
In dit onderdeel van de review mogen zeker de animaties niet vergeten worden. Van de grootse Titanen tot de kleine Harpies, alles is niet alleen verschrikkelijk goed geanimeerd, het is ook nog eens dusdanig geanimeerd dat elk creatuur en personage het juiste gewicht lijkt te hebben. Grotere en dus zwaardere wezens bewegen immers anders en langzamer dan kleinere, lichtere beestjes. Deze animatie precies goed krijgen is het verschil tussen een overtuigend karakter en een lachwekkende mislukking neerzetten.