Sam & Max: Reality 2.0

Reality 2.0 is alweer de vijfde aflevering van het eerste seizoen van Sam & Max, na Culture Shock, Situation Comedy, The Mole, The Mob and the Meatball en Abe Lincoln must die!. Max heeft nog steeds zijn nieuwe functie uit het vierde deel, maar de freelance politie-agenten werken toch liever vanuit hun eigen vertrouwde kantoor. Als de telefoon gaat en Sam een nieuwe opdracht krijgt, weten ze even niet wat ze moeten doen.

Er is een probleem met computers, een virtuele wereld, en daar snappen ze de ballen niet van. Wanneer ze bij Sybil binnenlopen ontdekken ze dat zij weer een nieuwe baan heeft: ze is nu beta tester voor een nieuw spel. Door een speciale bril op te zetten waan je jezelf in een andere wereld, Reality 2.0 genaamd, die zo mooi en verslavend is dat je nooit meer terug wil naar de \'echte\' wereld. Sam en Max vertrouwen het niet en besluiten op onderzoek uit te gaan. Uiteraard belanden ze ook zelf in Reality 2.0 en ontdekken ze dat de enige manier om deze gevaarlijke ontwikkeling een halt toe te roepen het vernietigen van het hele internet is.

Voor het zover is zal je echter allerlei puzzels op moeten lossen en die zijn dit keer echt een stuk moeilijker dan in de voorgaande afleveringen. Vaak is het wel duidelijk wat je moet doen, omdat je weet wie een voorwerp dat je nodig hebt in zijn bezit heeft, maar dat voorwerp dan daadwerkelijk in handen krijgen is nog knap lastig. Dat is prima, want bij de eerdere episodes was de lage moeilijkheidsgraad van de puzzels vaak een punt van kritiek. Daardoor is deze aflevering ook een beetje langer dan de voorgaande, wat uiteraard ook positief is. De ontwikkelaars luisteren blijkbaar heel goed naar de feedback die ze krijgen.

De humor is in Reality 2.0 weer wat subtieler. Het spel zit tjokvol verwijzingen naar games en online communities, waaronder Mario, World of Warcraft en tekstadventures, maar ook irritante reclamebanners, pop-ups en firewalls hebben hun counterpart in Reality 2.0 gekregen. De virtuele wereld is een afspiegeling van de straat waar het kantoor van Sam en Max staat, in de virtuele wereld zul je dus dezelfde gebouwen en (avatars van) personen tegenkomen. Gedurende het spel wissel je regelmatig tussen de twee werelden.