flOw

flOw is een heel aparte game, je kunt geen punten verzamelen, er is geen doel, je kunt niet dood en van levels is ook niet echt sprake. Het enige dat je doet is met jouw organisme andere organismen opeten zodat je groeit. Uiteraard moet je oppassen voor grotere organismen die weer stukken van jou opeten zodat je weer van voor af aan moet beginnen.

Als je alle beestjes van een bepaald niveau opgegeten hebt kun je door middel van het opeten van een rood beestje een niveau lager gaan zwemmen om hier weer alles op te eten. Zijn er te grote beesten op dat niveau, dan kun je snel nog een niveau lager en daar de beestjes opeten. Als je dan weer gegroeid bent kun je weer terug naar boven via de blauwe beestjes.
Langzaamaan word je zo steeds groter en ga je steeds dieper. Uiteindelijk kom je op een punt dat je van organisme kunt veranderen. Enkele voorbeelden van organismen waaruit je kunt kiezen tegen het einde zijn een slang en een ronde kwalachtige.

De besturing is erg gemakkelijk: je organisme zweeft door de ruimte en je bestuurt het door simpelweg de SIXAXIS te tilten naar de richting waarheen je wilt. Voor de speciale actie van jouw organisme druk je op een willekeurige knop, dat mag X zijn, maar ook O en start voldoen bijvoorbeeld. Deze speciale acties variëren per organisme, de een versnelt als je een knop indrukt en de ander gaat spinnen. Het bewegen van je organisme vergt in het begin wel flink wat oefening, een minuut of tien zit je toch zeker wel te klooien. Daarna is het echter een game die geweldig bestuurt en aanvoelt alsof je nooit iets anders hebt gedaan.

flOw geniet overigens een perfect audiovisuele uitstraling, de kleuren en grafische effecten zijn enorm psychedelisch en worden vaak vergeleken met effecten van bepaalde drugs. Ook qua geluid is flOw geniaal, de achtergrondmuziek is een rustig deuntje en de geluidseffecten zijn het best te omschrijven als \'geluiden die organismen onder water maken\'.

Fl0w is één van die games waarvan je tijdens het spelen pas ontdekt hoe bijzonder het is. Screenshots doen de game totaal geen eer aan, het spelen van Fl0w is een ervaring op zich. De besturing is perfect voor de game ontworpen en je organisme vloeit heerlijk over het scherm. Fl0w is een ideale game om even helemaal weg te dromen; onderuit gezakt op de bank, SIXAXIS in de hand en een beetje bewegen met de controller. Heerlijk!

Het enige minpuntje is eigenlijk dat het vrij kort is. De game heb je in een aantal uurtjes \'uitgespeeld\' en veel meer dan alle verschillende vormen ontdekken is er niet.