Summon Night: Swordcraft Story 2

Het eerste deel van Summon Night voor de GBA was een verrassende game; lekkere gameplay, vrolijke graphics en vooral veel humor in de game. Summon Night scoorde door deze goede mix een hoog cijfer, een 87. De vraag is nu natuurlijk of het vervolg weer zo hoog gaat scoren. Benieuwd? Lees dan snel verder!

De wereld

Het uiterlijk van Summon Night 2 is hetzelfde als dat van het eerste deel. De graphics, het geluid, de soundtrack, je merkt duidelijk dat het een vervolg is in dezelfde serie. In dit geval is dat dus een goed iets, aangezien het eerste deel er ook geweldig uitzag. Wat wel opvalt tijdens het spelen is dat er nu een wereld is waarin je redelijk vrij kan rondlopen, en niet meer maar één centrale stad met een dungeon. Hierdoor heb je veel meer het gevoel van vrijheid en dat is toch wel een flinke verbetering (ook al is dit niet echt waar, zie ook verderop). Je begint uiteraard wel in je eigen dorp en je komt hier ook regelmatig terug voor wapens en items, maar de game en het verhaal zelf spelen zich vooral buiten het dorp af.

In de buitenwereld moet je overigens wel oppassen, want hier zitten de monsters! Eng gespuis dat je een kopje kleiner wil maken. De battles gaan ook op dezelfde wijze als in het eerste Summon Night: je komt in een apart battle scherm en de gevechten verlopen real-time in een zijwaarts 2D perspectief. In een gevecht kun je de vijand bewerken met je wapens, of gebruik maken van je sidekick, een Summon Creature. Deze wezens helpen je door middel van magische spreuken. De wapens die je gebruikt (van zwaarden tot bijlen en van speren tot drilboren) hebben een beperkte houdbaarheid. Elke keer dat je ze gebruikt slijten ze totdat ze uiteindelijk breken. Gebroken wapens zijn in gevechten niet meer bruikbaar, maar ze zijn wel te repareren in je werkplaats. Bij de werkplaats is het naast het repareren van wapens ook mogelijk om nieuwe wapens te maken. Hiervoor heb je uiteraard materiaal nodig (te vinden in de buitenwereld) en een recept dat uitlegt hoe de wapens te maken.

Gaandeweg in het verhaal krijg je steeds meer recepten voor steeds meer verschillende soorten wapens. Hierdoor kun je ook weer steeds verder de buitenwereld intrekken; sommige gebieden worden bijvoorbeeld afgeschermd door bomen, maar zodra je een hakbijl hebt kun je hier voorbij door ze simpelweg om te hakken. Verdwalen zit er dankzij deze opbouw ook niet in want gebieden bezoeken voordat er wat te doen is kan niet. De game is daarom vrij lineair, maar storend is dit niet.

Het verhaal

Naast de hierboven besproken goede opbouw en lekkere gameplay van de game kent Summon Night nog een sterk onderdeel: de humor. Gelukkig zit ook deel 2 vol met grappige dialogen en dan vooral dialogen met je Summon Creature. Zonder al te veel te verklappen blijkt ze nogal wisselvallig te zijn wat zorgt voor hilarische momenten.

Het verhaal zelf is niet zo heel bijzonder; jij bent een craftsknight in opleiding en je gaat stiekem met je beste maatje op onderzoek uit bij een grot. Hier gaat natuurlijk van alles mis en jij mag het rechtzetten omdat je de Chosen One blijkt te zijn...

Wees echter niet bang dat het verhaal niet boeiend is, want het blijft wel gewoon boeiend. Natuurlijk is dat mede dankzij de dialogen en de interactie tussen de personages, maar dat maakt niets uit zolang je jezelf met de game kan vermaken toch?