Sam & Max: Abe Lincoln Must Die

Een maand na de vorige episode kwam zoals gepland de vierde episode van het eerste seizoen van Sam & Max uit: Sam & Max Abe Lincoln Must Die. Telltale Games lijkt hiermee een van de eerste echt episodische games uit de grond te hebben gestampt, aangezien andere games zich niet konden houden aan een strak release-schema of het halverwege een seizoen af lieten weten.

Na het uitschakelen van de speelgoedmaffia komt er nieuws dat de President van de USA gek is geworden. Compleet gestoorde wetten als een pudding-embargo, verplichte “group hugs” voor en na grote sportwedstrijden en verplichte wapen registratie worden ingevoerd, en de man lijkt de weg compleet kwijt te zijn. Sam en Max worden dan ook door de commissaris ingeschakeld om de CEO van de USA met harde vuist wat gezond verstand bij te brengen.

De game begint meteen bij het Witte Huis, waar je ook een groot deel van de tijd door moet brengen, zo is je eerste taak om een weg naar binnen te vinden. Dit betekent echter niet dat de oude en vertrouwde bestemmingen als het kantoor, Bosco’s en Sybil niet aanwezig zijn. Zoals altijd heeft Bosco een nieuwe identiteit, heeft Sybil weer een nieuwe baan en zijn er weer prankcalls om te plegen en televisie om te kijken. Daarnaast is er ook een nieuwkomer in de straat, namelijk Hugh Bliss! De mentale kleuren-goeroe uit de tweede episode is weer van de partij, nu met een eigen winkel.

Aan de ene kant is het natuurlijk jammer dat Telltale Games niet meer nieuwe locaties heeft toegevoegd (hoewel het witte huis wel echt propvol objecten zit met hilarische omschrijvingen), maar je kunt ook moeilijk iets anders verwachten. Het is nou eenmaal zo dat er elke maand een nieuwe episode uitkomt, en het is irreëel om te verwachten dat hier telkens veel nieuwe content in zit. Ik vind zelf altijd de kleine veranderingen het leukst, zoals het vragen bij Bosco naar nieuwe producten, de vis in het kantoor, de verzamelde spullen in de kast, de kauwgomballenautomaat en nog veel meer terugkerende elementen. Daarnaast is deze keer ook het \"organic listening device\" uit de vorige aflevering aanwezig, wat zorgt voor nog meer gare opmerkingen en oneliners.

Qua humor zit het weer helemaal snor. Zeker bij een game als dit is het belangrijk dat de humor scherp is, aangezien het niet een geweldige adventure is (ik wist hem zelfs zonder hulp uit te spelen!). Nu is humor zeer persoonlijk, maar mocht je kunnen lachen om eerdere episodes (of de Lucasarts adventure) dan zul je zeker weer vermaakt worden door deze episode. De situaties waarin onze helden belanden komen vanuit het niets, en ondersteunen op de een of andere manier toch het verhaal.

Qua graphics, geluid en besturing is er niets veranderd. Het spel ziet er in mijn mening goed genoeg uit, de voice acting is goed en de besturing is simpel als altijd. Jammer is wel dat het niet mogelijk is om wat sneller te lopen, zeker omdat sommige puzzels je meerdere keren van hot naar her laten lopen. Om het hele spel uit te spelen ben je ongeveer 1,5 tot 2 uur bezig.