Every Extend Extra

Om het over Every Extend Extra (EEE) te kunnen hebben moet er eerst eens gekeken worden naar wat voor game het nu precies is. EEE valt niet echt in een bepaald genre, dus wordt hij als kruising tussen Geometry Wars en Lumines bestempeld. Daarnaast heeft de game een vleugje top-down shooter die het geheel afmaakt. Je bestuurt in EEE een object zonder definieerbare vorm en de bedoeling is dat je de vijanden op het scherm laat ontploffen.

In tegenstelling tot Geometry Wars kun je hier echter niet schieten, je moet jezelf laten ontploffen. De explosie die volgt neemt alle vijanden mee die binnen de explosieradius zitten en deze vijanden ontploffen dan ook weer. Op deze manier is het mogelijk om hele kettingreacties te veroorzaken en natuurlijk geldt hier, hoe groter de kettingreactie, hoe meer punten. Bij de eindbazen in EEE (na elk gespeeld level zit een eindbaas) zijn deze kettingreacties ook per se nodig om ze te verslaan. Soms kun je bijvoorbeeld een eindbaas pas schade toedoen nadat er een combo van vijf ontploffingen aan vooraf is gegaan.

Voor de geïnteresseerden is er een filmpje van iemand die het eerste level (inclusief eindbaas) speelt. De gamer in kwestie laat ook duidelijk zien hoe de combo’s werken en verzamelt flink wat power-ups: *YouTube*. De powerups in de game zijn er in drie verschillende smaken: punten, extra tijd en Quickens. De eerste twee spreken voor zich en ook de Quickens zijn eigenlijk best logisch. Ze zorgen er namelijk voor dat de vijanden sneller op het scherm verschijnen en een snellere toevoer van vijanden betekent ook dat het makkelijker is om (lange) combo\'s te maken.

Naast de hoofdmode van de game, waarin je level na level speelt, kun je ook alle gehaalde levels en eindbazen nog \'ns spelen. Op deze manier kun je oefenen zodat je steeds makkelijker de levels en bazen kunt verslaan want er zit geen save-optie in de game. Als je doodgaat in EEE zul je helemaal opnieuw moeten beginnen bij level één. Aan de ene kant verlengt dit natuurlijk de levensduur van de game, maar aan de andere kant is het verschrikkelijk om steeds hetzelfde level te moeten doen. EEE is namelijk helemaal niet zo lang leuk; het concept is vrij aardig in het begin, maar veel te eentonig. Een game als Geometry Wars is hectischer, spannender en gevarieerder. EEE heeft overigens ook nog een multiplayer mode, maar deze hebben we helaas niet kunnen testen.

Nu hebben we de vergelijking met Geometry Wars wel gehad, maar zoals je in de eerste alinea kon lezen is EEE een kruising tussen GW en Lumines. De Lumines vergelijking heeft echter niets met de gameplay te maken, maar meer met de presentatie van de game. Grafisch is de game ook een ware trip met allerlei kleuren en effecten. Als je momenten hebt waarin je combo\'s maakt van 50 en hoger is het een waar orgasme van elkaar opvolgende explosies in verschillende kleuren. Daarnaast wordt de game begeleid door een soundtrack die, net als bij Lumines, perfect de gameplay volgt. De muziek en de geluiden passen zich perfect aan op de gebeurtenissen op het scherm.