Flight Simulator X

Het is alweer tien jaar geleden dat Microsoft met de toentertijd razend vernieuwende Flight Simulator kwam, en om dat te vieren is er een nieuwe versie: Flight Simulator X. De verschillen tussen de eerste en de nieuwste versie zijn uiteraard niet op een pagina op te sommen, denk hierbij aan de graphics, de hoeveelheid modellen van vliegtuigen, en de mogelijkheden van het internet die Microsoft op bijzonder nuttige wijze heeft weten op te nemen in dit spel. Wat niet veranderd is, is het realisme en het oneindige enthousiasme van de user-fanbase die dit spel heeft gemaakt tot wat het uiteindelijk is. Dankzij het vele werk van de users over de hele wereld werd Flight Simulator steeds verder uitgebreid, en steeds realistischer met nieuwe gebieden die op de kaart verschenen.



In deze nieuwe versie van Flight Simulator (FSX) is veel van dit materiaal al in het spel te vinden: de wereld is compleet weergegeven met duizenden vliegvelden, en rijkelijk voorzien van vegetatie en gebouwen. De graphics zijn dan ook een behoorlijk stuk opgeschroefd, maar verwacht geen Oblivion-achtige bossen en bergen, aangezien geen enkel systeem dat zou kunnen weergeven (helaas). Hierdoor lijkt het allemaal wat achterhaald, maar als je bedenkt hoeveel tegelijk wordt weergegeven, is de wat lagere resolutie van textures bijzonder goed te pruimen. De modellen van de vliegtuigen zijn gelukkig al wel onderhevig aan de wetten die DirectX 9.0 heten: mooie bloom-effecten, weerspiegelingen en meer van dit soort eyecandy fraaien de realistische modellen behoorlijk op. Tijdens het opstijgen ben je ook meestal te druk om op de blokkendozen te letten die aircontrol en vliegveld voor moeten stellen, dus ook hier is irritatie tot een minimum beperkt.
Ook de geluiden van je motor, flaps, omroepen, en de voice-over die je (zeker in het begin) helpt met de basics, als wel de wat geavanceerdere controls, zijn helemaal in orde en irriteren werkelijk nooit, een prestatie op zich. Na een poosje spelen hoor je zelfs kleine verschillen in de motorgeluiden door de hoeveelheid gas die je geeft, wat je echt het gevoel geeft dat het vliegtuig compleet in jouw handen is.



Flight Simulator X is voor alle niveaus instapbaar, en dit is bijzonder goed uitgewerkt. In het beginscherm kan je kiezen of je beginner, gevorderde, of real-life piloot bent, waarna het realisme aan je wordt aangepast (denk hierbij aan de invloed van weersomstandigheden, de gevoeligheid van de besturing, de hoeveelheid variabelen die onder jouw directe controle vallen, enzovoorts). Je kan beginnen met een aantal tutorials waarbij je het opstijgen en landen leert, en al snel doorstroomt naar de werking van de flaps, de invloeden van weersomstandigheden, de finesses van een straalvliegtuig en zelfs hoe je een helikopter kan besturen. Het is zeker in het begin eventjes wennen, en je moet af en toe behoorlijk aanpoten als je het vliegtuig niet meer goed onder controle hebt, maar de leercurve is steil maar goed, waardoor je na een uurtje in ieder geval de basics onder de knie zult hebben.
Hierna zijn er een aantal missies tot je beschikking, waarbij je bepaalde doelen moet vervullen, zoals het landen met een watervliegtuig in de Rotterdamse haven, of tijdens een moesson een landingsbaan zien te vinden en succesvol te landen. Alle missies zijn ingedeeld in een moeilijkheidsklasse, zodat je makkelijk kan zien of je keuze uit een van de 50 missies geschikt is voor jouw kunnen. Sommige zijn wat leuker dan anderen, maar ze zijn allemaal uniek en vragen allemaal een andere kwaliteit van je, waardoor het behoorlijk afwisselend is om de missies te spelen.