Saints Row

Uiteraard is het de bedoeling dat je alles in Saints Row wel in stijl doet. Je bent immers geen pauper, maar de koning van de straat. Om dit nog even te onderstrepen heb je in Saints Row ook de mogelijkheid om nieuwe kleren en accessoires voor je karakter te kopen. Er is veel verschillende kleding te koop, dus als je er nu uit wilt zien Al Capone of Bob Marley, het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Natuurlijk kun je hier ook genoeg bling bling bij halen en ook nog in verschillende smaken. Goud, zilver, staal of platina, het is allemaal geen probleem in Saints row. Je kunt zelfs je hele gezicht piercen, maar dan heb je meer weg van een bacoboy dan van een echte gangster. Nog even langs de kapper en de tattoo Bob en je bent weer helemaal klaar voor de straat. Erg leuk om hier je bloedgeld aan te besteden. Het heeft echter niet alleen een cosmetisch effect, maar ook een effect op hoeveel respect je krijgt. Hoe beter (lees duurder) je eruit ziet des te meer respect zul je krijgen in de vorm van een bonus als je een missie of activity hebt behaald. Grappig detail is het feit dat je extra respect krijgt als je de paarse kleur van je bende draagt.

<\/center>

Je kunt het nog zo leuk verpakken en leuke activities toevoegen, maar als de game niet goed bestuurbaar is dan zul je hem weer snel genoeg wegleggen. De controls van Saints row zijn echter erg goed. Je maakt in deze game geen gebruik van een systeem waarbij je automatisch richt op bepaalde doelen, maar je richt zelf te allen tijde op de doelen. Het is in deze game ook mogelijk als bestuurder van een auto in alle windrichtingen te schieten. Je kunt dan echter maar gebruik maken van een beperkt aantal wapens. Zo is het wel mogelijk om met je lichte machinegeweer te schieten, maar bijvoorbeeld niet met je bazooka. Dit is erg makkelijk tijdens bijvoorbeeld achtervolgingen, waarbij je makkelijk achter je tegenstander kan blijven hangen en bijna eindeloos op hem (of haar) kunt knallen. Het is alleen jammer dat je niet op een bepaald punt gericht blijft. Je kunt namelijk op iets richten en als je dan even van je knoppen afblijft, dan zal je vizier weer teruggaan naar zijn oorspronkelijke positie. In bepaalde missies kan dit een beetje irritatie opleveren.

Een groot verschil met de grand theft auto serie is dat Saints Row wel een ingebouwde multiplayer mode heeft via Xbox Live. Deze multiplayer is zeer uitgebreid en is erg leuk. Uiteraard kun je ook in de multiplayer mode je karakter helemaal tot in ieder detail aanpassen en is het ook mogelijk om kleding te kopen voor je online karakter. Je moet dat geld voor de kleding echter wel eerst verdienen en dat doe je door online te spelen. Je krijgt bijvoorbeeld geld voor het uitspelen van een potje of het winnen van een wedstrijd. Voor het spelen van een potje verdien je namelijk vijftien dollar en een beetje mooie kleding gaat voor meer dan tweeduizend dollar weg.

Het leukste is natuurlijk om met je vrienden te spelen en daarom is er een leuk lobby systeem bedacht voor deze game. Je begint namelijk met z\\\'n allen in een grote loods waar je gezellig wat kan ouwehoeren en elkaar onbeperkt de kop in kunt slaan. Als de host het dan uiteindelijk wel welletjes vindt dan kiest hij de modus uit die iedereen wilt gaan spelen en ga je het als groep tegen anderen opnemen. Je kunt dit nog een stapje verder gaan en een echte gang vormen, waardoor je voor je naam ook nog een tagje krijgt te zien.

<\/center>
Er zijn een aantal verschillende speltypes die je online kunt doen. Je hebt onder andere de traditionele deathmatch en team deathmatch, maar ook nieuwe types zoals blinged out ride en protect tha pimp en (team) big ass chains.

In blinged out ride probeer je zoveel mogelijk geld bij elkaar te verzamelen met je team door onder andere tegenstanders om het leven te brengen. Als je eenmaal genoeg geld hebt moet je de auto van je team gaan upgraden bij de garage. Je moet dit in totaal vier keer doen en dan moet je met je wagen gaan showen om te winnen. Het andere team probeert hetzelfde te doen, maar ieder team probeert ook de wagen van de ander te vernietigen. Dit levert erg uitdagende potjes op, want de game is hier erg goed in balans.

Protect the pimp draait allemaal om het beschermen van de pooier. Het ene team moet de pooier beschermen en hem van A naar B brengen, terwijl het andere team dit probeert te verhinderen. De persoon die de pooier moet spelen is niet compleet hulpeloos, want zijn pimp slap slaat iedere stoere gangster met een slag naar het hiernamaals.

In big ass chains draait het erom om zoveel mogelijk kettingen te verzamelen die je plukt van het lijk van je tegenstanders en deze vervolgens naar een bepaald punt brengt om ze in te leveren. Het spannende element hiervan is dat je alle kettingen die je bij je hebt laat vallen, zodra je doodgaat. Zo kun je dus door het ombrengen van je tegenstander opeens in het bezit komen van niet één maar misschien wel vijf kettingen. De paniek slaat dan ook toe als je net onder vuur wordt genomen drie meter voor het punt waar je ze kunt inleveren.

<\/center>
Al deze speltypes zijn erg vermakelijk en het online gedeelte zit dan ook best goed in elkaar. Er is alleen één cruciaal element dat niet goed in elkaar zit. Je hebt namelijk heel veel last van lag tijdens het spelen. Zo verdwijnen poppetjes spontaan of lijkt het soms alsof je in een permanente herhaling zit. Volition heeft echter gezegd dat ze druk bezig zijn met een patch voor deze problemen. Laten we hopen dat deze snel komt, want dit is het enige wat het plezier kan vergallen.