The Movies

Het Begin

Daar sta je dan, het is 1920 en recht voor je staat een grote poort. Op deze poort staat de naam van jouw studio, de verf is amper opgedroogd. Onder je arm heb je een koffer met geld en achter de poort ligt een groot stuk braakliggend terrein. Aan jou de taak om dat terrein om te zetten in de meest succesvolle studio ter wereld.

Bij het opstarten van The Movies krijg je twee keuzes; duik je liever meteen in het creeëren van films of zie jij liever een empirium opgebouwd worden van de grond af aan? Met de sandbox mode kan de speler zelf instellen in welk jaar het spel begint, met welk budget en of het terrein van tevoren al bebouwd is. Ook kan je het spel zo instellen dat de film sneller klaar is en dat acteurs niet vermoeid raken. Als produceren en het managen van sterren echt niet aan je besteed is en je liever alleen films maakt, is dat een uitkomst.

Kan dat je niet veel schelen, of ben je liever een totaal manager, dan is er de verhaal modus. Je begint in 1920 met een bescheiden budget en een leeg terrein. Je hebt geen reputatie en geen scripts. Je crew is onervaren, acteurs veeleisend en lui en personeel heb je niet voor het oprapen. Je hebt slechts een eeuw om dit allemaal recht te trekken, maar ach, daar ben je nu eenmaal manager voor.

Besturing

De besturing van het spel lijkt op dat van vele RTS, Themepark en The Sims games. Met je muis beweeg je rond op het terrein, pak je personeel op en zet je gebouwen neer. Het scherm is verdeeld in verschillende gebieden, met aan de linkerzijde een statusscherm voor alle personeel, acteurs en regisseurs. Door hier op te klikken kan je direct zien wat de status is van één van je personeelsleden, maar ook aan welke film ze deelnemen, hoe vermoeid ze zijn en hoe ze denken over hun imago. Bovenin het scherm is een tijdlijn zichtbaar. Hierop staan de verwachte releasedates van film die momenteel in productie zijn en belangrijke gebeurtenissen in de wereld, die invloed kunnen hebben op het succes van jouw films. Zo is het rond het jaar 2000 geen goed idee om horror of sci-fi films te produceren. Verder staat er linksonderin het scherm een menu waaruit je een selectie van decors, gebouwen en prullaria kan neerzetten. In het begin is deze selectie nog klein, maar gedurende het spel zal je steeds meer constructies vrijspelen.

Het besturen van personeel is heel gemakkelijk. Door ze met de muis op te pakken en naast een ander persoon of naast een gebouw neer te zetten, zullen ze een actie ondernemen. Zo zullen ze bijvoorbeeld als je ze naast een ander persoon neerzet, met elkaar gaan praten en zal hun onderlinge relatie verbeteren. Zet je ze in een decors, dan zullen ze in dat genre gaan oefenen, om zo hun ervaring te vergroten.