Mission Kursk

Blitzkrieg 2 ligt alweer een dikke maand in de winkels, maar er moest en zou toch nog een expansion komen voor het origineel dat alweer twee jaar uit is en inmiddels de budgetbakken vervuilt. Dit is ook niet de eerste maar de derde expansion na Burning Horizon en Rolling Thunder. Mission Kursk behandelt een van de keerpunten in de tweede wereldoorlog; de ontmoeting tussen Models negende leger en Hoths vierde Panzer leger bij Kursk die uitbleef. Genoeg historie, we kunnen beginnen.

Het eerste dat je opvalt als je het spel hebt opgestart is dat je helemaal niet het idee hebt dat je een expansion aan het spelen bent. Het menu is identiek aan dat van het origineel en dat was al oerlelijk en onhandig. Je klikt bijvoorbeeld op Load Game en dan krijg je een submenu waar je kunt klikken op \"Load saved game\" of op \"back\". Dat kon ook met een muisklik minder. Laten we maar beginnen met een nieuwe game, waarin we uiteraard ook deze dubbele menustructuur tegenkomen.

Let vooral even op het boefje dat zijn kopje uit de tank steekt.

Vervolgens word je in een hele kleine map gegooid met een aantal eenheden en het valt meteen op hoe enorm lelijk dit spel wel niet is. De interface is enorm priegelig en knippert een paar keer en de units zien er wel erg pre-2003 uit. Maar goed, retro-gamen schijnt hip te zijn. Vervolgens kijk je naar de rechterbovenhoek van je scherm met instructies en het eerste dat je aan het tweede tekstvenster opvalt is een royale typo. Toch verdomde knap dat dit door Quality Assurance is gekomen.

OOps, shift te lang ingehouden

Vervolgens doet men een poging om origineel te zijn en je de noordelijke of zuidelijke missies te laten kiezen door de officier naar het bijbehorende tankje op de kaart te laten lopen. Het duurt even voordat hij er is, maar dan krijg je wel te horen dat je gewonnen hebt. Victory is mine! Belachelijk natuurlijk, want ik koos alleen maar welke missies ik wilde gaan doen. Het wordt nog gekker als je vervolgens terecht komt in een scherm dat je vertelt hoe goed je gepresteerd hebt en je punten krijgt voor je voortreffelijke strategische inzicht.

Het echte werk kan beginnen en je gaat aan de slag om die Russen eens flink in de pan te hakken met allerlei authentiek wapentuig. In tegenstelling tot andere RTS-games zul je in Mission Kursk geen enkele unit bouwen, maar zul je het moeten doen met de units die je krijgt en eventueel wat versterkingen. Het is dus oppassen geblazen! Het vervelende is alleen dat je units zo kwijt raakt. Een tank rijdt bijvoorbeeld gewoon op tegenstanders af, ook al ligt daar een mijnenveld tussen. Je moet dus alles wel op \"stand ground\" zetten, anders ben je binnen de kortste keren al je units kwijt door de talrijke mijnenvelden. Ook tijdens een aanval blijven de units niet op hun plaats stilstaan en zullen ze met alle liefde om de vijand heen gaan cirkelen met allerlei nare gevolgen.

Voordat je een unit kan aanvallen moet je ze natuurlijk eerst kunnen zien, en de kunst van Mission Kursk is het spotten van je vijanden en het verborgen blijven voor hun. Iedere unit heeft namelijk maar een beperkt zicht, je kunt bijvoorbeeld niet zien wat er achter een gebouw staat. Het rotte is alleen dat je soms iets achter een gebouw ziet staan en dat het ook net zo snel weer verdwenen is. De kijkhoek van de units is schijnbaar niet constant en iets voor de helft laten zien is geen optie. Je ziet het helemaal of je ziet het niet. Hij laat de units ook niet op de mini-map staan, terwijl dit erg handig zou zijn voor het markeren van artillerieplekken. Nog vervelender aan die mini-map is het feit dat hij af en toe aan de randen heel irritant gaat knipperen, maar wat het spel dan precies fout doet is mij niet duidelijk. Ik ben allang blij dat ik niet gevoelig ben voor epilepsie.