Tiger Woods PGA Tour 06

Een hobbelende trein is genoeg om die birdie-putt te verzieken in Tiger Woods PGA Tour 06 voor de PSP. Weer een reden gevonden om de NS intens te haten; je kunt niet fijn golfen in een trein. Misschien is deze game niet helemaal ideaal voor onderweg. Thuis op de bank hebben we al de console-versies, waarvan de PS2-versie door ons werd beloond met een score van 86%. Tiger Woods PGA Tour 06 voor de PSP heeft dus een naam hoog te houden.

Iedereen die wel eens (een) golf(spelletje) heeft gespeeld weet dat het enorm veel concentratie en precisie vereist om de bal in de goede richting te slaan. Vroeger ging dit met allerlei leuke metertjes, waarbij je precies op het goede moment op een knop moest rammen om de bal goed te slaan. Tiger Woods gebruikt hier voor de analoge stick; die je eerst naar achteren moet trekken en vervolgens naar voren moet duwen om een mooie swing te maken. Hoe langer je hem naar achteren trekt hoe harder je slaat en om je niet totaal in het duister te laten over hoe hard je nu eigenlijk slaat staat er links van je scherm een metertje dat aangeeft hoe hard je gaat slaan. Dit is erg handig als je bijvoorbeeld net niet voluit wilt gaan slaan.

Niet alleen de kracht van je swing bepaalt de afstand die de bal af gaat leggen, maar ook de clubs en je statistieken hebben er invloed op. Je hebt in Tiger Woods een tas vol met verschillende clubs met allemaal specifieke eigenschappen. Sommigen zijn geschikt voor het hoge gras terwijl je de woods gebruikt om zo hard en ver mogelijk te slaan. Het spel geeft je bij iedere slag automatisch een club in de hand die waarschijnlijk het beste is voor die situatie, helaas klopt dit heel vaak niet en zul je toch kiezen voor die club waar je net een beetje verder mee kunt meppen. Om het nog ingewikkelder te maken kun je aan de slag ook nog een powerboost geven door meerdere keren de rechterschouder button in te drukken. Daarna kun je ook nog een spin meegeven en het type slag bepalen. Teveel opties om op te noemen, maar als je eenmaal alle opties onder de knie hebt dan wil je niet meer zonder.

Heel leuk natuurlijk allemaal die mogelijkheden met die swing, maar wat kun je er nu eigenlijk mee? Tiger Woods PGA Tour 06 kent verschillende opties, waaronder een Quick Play modus, waarbij je zelf kunt kiezen welke course je wilt gaan spelen en hoeveel holes je wilt gaan doen. Daarnaast zijn er nog een paar andere opties en het nieuwe putting frenzy.

Putting frenzy is nogal een vreemde eend in de bijt. Als je normaal een potje golf speelt heb je geen muziek op de achtergrond en probeer je gewoon rustig en beheerst een goede swing te maken. Bij putting frenzy daarintegen draait het om zo veel mogelijk putts te maken binnen twee minuten tijd en om je nog een beetje gekker te maken draait er een ophitsend muziekje op de achtergrond. Het past gewoon echt niet in de game die normaal vooral om rust draait. Dit is leuk voor een mini-golf game, maar niet voor het echte werk. Laten we hopen dat het volgend jaar er weer uit is gesloopt.

Deze modi zijn natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar je wilt eigenlijk toch echt de allerbeste van de wereld worden. Dit doe je in de \"Rivals Mode\", waar je langzaam in de ranglijsten kunt stijgen door allemaal individuele spelers te verslaan. Je kunt natuurlijk niet meteen beginnen tegen Tiger Woods zelf, maar je moet spelers eerst unlocken door challenges te halen. Deze challenges bestaan onder andere uit een één-op-één wedstrijdje, een toernooi, putting frenzy, etc. Iedere speler kun je verslaan op zes verschillende challenges, als je dat vermenigvuldigt met de veertien verschillende spelers, dan krijg je een hele hoop uurtjes die je in het spel kunt steken.

Het winnen van deze challenges brengt ook iets anders leuks met zich mee, namelijk het winnen van grote bakken met geld. Dit geld kun je voor allerlei doeleinden gebruiken; zo kun je je statistieken verbeteren, nieuwe kleren kopen en natuurlijk nieuwe golfspullen. Kleren hebben niet alleen invloed op je looks, maar ook op je statistieken door zogenaamde modifiers die je statistieken beter maken dan dat ze er op het scherm uitzien. Hoe dit precies van invloed is op je spel is mij niet echt duidelijk geworden. Het boekje bood helaas ook geen uitkomst hierover. Gemiste kans.