Beat Down: Fists of Vengeance

Beat Down: Fists of Vengeance draait om het harde straatleven waar criminele organisaties de touwtjes in handen hebben. De politie is corrupt, de bevolking is bang en de doden stapelen zich op. Waarom? Om geld natuurlijk. Je zou bijna denken dat je in dit spel een goedaardige agent speelt die de straten van de stad wel even schoon gaat vegen, maar dat is onjuist. Je speelt met een afvallig bendelid die door bepaalde omstandigheden zijn eigen gang op de straat wil zien floreren.

Zinloos geweld
In het begin van het spel kun je kiezen uit vijf personen die allemaal hun eigen vechtmoves hebben. Het verschil tussen deze personages is minimaal; de ene zal wat meer levenspunten hebben en de ander kan wat harder meppen. Het maakt verder niet uit wie je kiest, het plot van het verhaal blijft hetzelfde. Eén van deze vijf personen is namelijk corrupt en het is aan jou de taak om uit te zoeken wie dat is.

Dat klinkt als een boeiende taak. Wie er vooral onder te lijden hebben zijn de mensen op straat. Deze mensen kun je allemaal in elkaar meppen, voor geld, voor de lol of voor informatie. De zwakkere personen zul je vaak in groepen aantreffen waarna een hectisch gevecht volgt. De sterkere personen krijgen klappen in een 1vs1-gevecht. Tijdens het vechten kun je gebruik maken van wapens, zoals messen, boksbeugels en honkbalknuppels. Deze wapens doen aanzienlijk meer schade dan de gewone vuist of voet. Naast wapens kun je ook items gebruiken die je levenspunten aanvullen. Als je een \'x\' aantal ongelukkigen dood hebt geslagen krijg je ervaringspunten. Eenmaal genoeg punten verzameld kun je bepaalde skills verbeteren, zoals je kracht, uithoudingsvermogen of techniek.

Het vechten zelf is erg simpel. Het doet vooral denken aan de oude Double Dragon en Final Fight-games. Helaas is het niet zo leuk als de spellen van weleer. Je hebt de standaard sla- en schopbewegingen, je kunt blokken en je hebt je special move. Omdat het spel erg laagdrempelig en simpel is ben je dit vechten al snel zat. Als je je bedenkt dat het spel hier alleen maar om draait, ga je je toch afvragen wat de ontwikkelaars aan het roken waren toen ze dit spel programmeerden. Eigenlijk wordt dat laatste bevestigd door de camera in het spel. Deze veroorzaakt constant een onoverzichtelijk beeld en zwiepert heen en weer. Als je dit spel nuchter speelt vraag je je af of je echt niet stiekem dronken bent.

Personen die zijn doodgemept kun je vervolgens nog beroven van hun bezittingen. Dit bevestigt dat je echt een low-life scum bent als je van armoedzaaiers de zakken nog moet gaan rollen ook. Je kunt geld vinden, waarmee je spullen kunt kopen, of wapens die je kunt gebruiken in gevechten. Soms vind je ook geneeskundige items. In 1vs1-gevechten loopt het vaak ietsje anders. Naarmate je de tegenstander meer schade toebrengt kun je verschillende dingen doen. Je kunt hem finaal doodmeppen, je kunt hem recruteren, je kunt informatie over andere bendes lospeuteren of je kunt hem beroven.

Wat een bende
Op den duur kun je je eigen bende vormen. Mensen die je op straat in elkaar hebt geslagen hoorden vaak bij een concurrerende gang; na een vuist op hun neus zijn ze overgelopen. Deze personen kun je vervolgens opzoeken zodat ze met jou meegaan om onschuldige voorbijgangers met een te grote mond een pak slaag te geven.

Het in elkaar slaan van voorbijgangers gaat natuurlijk niet onopgemerkt aan de politie voorbij. In het beeldscherm kun je zien hoe berucht je jezelf hebt gemaakt bij de orde der handhaving en bij concurrerende bendes. Regelmatig zul je dan ook opgewacht worden door tegenstanders of zal er een politiewagen voorbij rijden om te proberen jou te pakken. Om te voorkomen dat deze beruchtheidsmeter de pan uit stijgt kun je je kleren verwisselen om niet op te vallen.

Als je wordt gepakt door de politie kun je jezelf vrijkopen. Als je het geld er niet voor hebt kom je in de cel. In de cel kun je de tralies eruit meppen waarna het winnen van een gevecht met een agent ervoor zorgt dat je kunt ontsnappen. Als je wordt neergemept op straat moet je smeken om je leven, anders is het game over. Als je dat doet zak je in prestige op straat en kom je in het hospitaal weer terug.

Graphics en Geluid
De voice-acting is lachwekkend slecht. Je zult regelmatig een traantje wegpinken van het lachen. Als je personage na een gevecht, zonder een klap te hebben geïncasseerd, roept tegen de doodbloedende tegenstander: \'Damn, you were tougher than I thought!\', dan is er serieus iets mis. Verder bestaat de voice acting vooral uit gevloek, getier, gezeik en geschreeuw. Geen diepgaande conversaties, maar gewoon \'verstand op nul en een primitieve drang tot uiting laten komen\' moet de ontwikkelaar gedacht hebben. De muziek is niet slecht, alleen zijn er zo weinig tracks in het spel beschikbaar dat het op de langere duur zeker gaat irriteren.

Grafisch gezien is het spel niet mooi. De ontwikkelaar laat je geloven dat je in een grote stad bent, maar de gebieden in de stad zijn wel erg klein. Alles ziet er ook hetzelfde uit: grauw. Geen gebied is duidelijk te onderscheiden van de andere. De characters in het spel hebben nogal wat karteltjes om zich heen zitten, wat duidt op een slechte afwerking.

Wat je nog het meest zal verbazen zijn de laadtijden. We hebben hier een grafisch slechte game met kleine, op elkaar lijkende gebieden en voor elk gebied zie je \'loading\' in het scherm staan. Doordat het hele spel zo simpel van opzet is halen de laadtijden het laatste restje plezier uit de game.