NHL 06

De NHL is weer net begonnen met de competitie, na een staking van een aantal maanden. Ongeveer op hetzelfde moment dat het seizoen weer start is ook de game NHL 06 van EA sports uitgekomen. Dit spel is bevat alle spelers en teams uit de NHL en ook nog een aantal landen-teams. Het spelletje ijshockey is in Nederland niet heel erg populair, terwijl we toch wel van schaatsen houden. Het is een echte Amerikaanse sport en dat is ook wel duidelijk te merken aan de game. Je kunt bijvoorbeeld heel veel statistieken bekijken, van hoeveel minuten puck-bezit tot aan het aantal passes.

In vergelijking met het vorige deel is er niet zo gek veel veranderd aan de gameplay. Wat er wel nieuw is zijn de speciale schoten. Bepaalde spelers hebben iets meer talent dan anderen en hebben de mogelijkheid om een soort truuk-schoten af te vuren. De schoten kun je maken door de rechter-analoge stick te bewegen in een bepaalde richting. De schoten gaan bijvoorbeeld door de benen heen of achterlangs je eigen benen waardoor je de keeper kunt verrassen. Een andere manier om de keeper of de tegenstander op de verkeerde schaats te zetten is het zogenaamde ‘deken’. Hiermee kun je de puck snel heen en weer schuiven terwijl je richting de goal aan het schaatsen bent. Het schaatsen doe je met de linker analoge stick en het ‘deken’ doe je door diezelfde stick snel heen en weer te bewegen. Het ‘deken’ een soort schijnbeweging en is vooral nuttig als je één-op-één staat met de keeper. Nog een andere manier om makkelijker te scoren is het plaatsen van je schoten. Wanneer je een schot op doel plaatst kun je met de linker analoge stick bepalen waar de puck in de goal moet vliegen. Het klinkt allemaal wel erg simpel zoals het in deze review staat beschreven, maar dit alles gaat echt supersnel. Meestal heb je maar een fractie van een seconde om te beslissen in welke hoek je de puck wil hebben en als je ook maar even twijfelt dan ben je te laat.

De bedoeling van deze vernieuwingen is dat je meer controle over de puck hebt. Dat klopt ook wel, maar het is nog steeds moeilijk om te scoren. Heel vaak houdt de keeper de puck tegen of ben je de puck kwijt in de verwarring rond de goal. Het helpt ook niet mee dat je teamgenoten vaak in geen ijsvelden of wegen te bekennen zijn. Soms staat er iemand voor de goal vrij en kun je een one-point-shot maken (een directe knal op de goal). Deze schoten zijn vaak goed voor een goal, maar aangezien je teamgenoten niet vaak vrij staan zul je het zelf moeten doen.
Het is dus redelijk moeilijk om te scoren, maar dat hoort ook bij het spelletje. Het probleem echter bij dit spel is dat verdedigen nog moeilijker is. Als verdediging heb je weinig mogelijkheden om de puck af te pakken en de keren dat je een pass onderschept staat er toevallig iemand op de goede plek. Het is wel heel erg cool om je tegenstander tegen de boarding te rammen met een body-check, maar de timing is erg belangrijk en vaak zul je mis-checken omdat de timing zo precies luistert. Je teamgenoten doen in de verdediging ook niet erg actief mee waardoor je het gevoel hebt uit een éénmansverdediging te bestaan. Je kunt wisselen tussen de verschillende teamleden door middel van het knopje X en vanaf dat moment heb je volledige controle over die speler. Maar op een of andere manier komt de tegenstander toch elke keer weer makkelijk voorbij jouw speler en lijkt de enige manier om de puck af te pakken een bodycheck. Omdat je niet goed kunt verdedigen kijk je al snel tegen een achterstand aan en omdat scoren ook moeilijk gaat is het soms een erg frustrerend spelletje.