Delta Force: Black Hawk Down

Delta Force: Black Hawk Down is een FPS/semi-tactische shooter die het Amerikaanse leger volgt tijdens hun missies in Somalië in 1993. Van deze oorlog is ook nog een film gemaakt met de gelijknamige titel Black Hawk Down. In deze film is goed te zien in wat voor chaos de Amerikanen terecht kwamen. De rebellen waren in de overmacht en uit werkelijk elke steeg en deur werd er op de Amerikanen geschoten.

In de game Black Hawk Down proberen de makers deze chaos na te bootsen. De missies in het spel spelen zich voornamelijk af in de steden en dorpen van Somalië; slechts een aantal missie’s spelen zich in de woestijn af. In de woestijn heb je veel overzicht en kun je de rebellen makkelijk aan zien komen. Deze missies vind je vooral in het begin van het spel waardoor je het idee krijgt dat het een makkelijk spel is. Maar dit verandert zodra je in stedelijk gebied komt, want dan merk je pas hoe chaotisch Urban Warfare kan zijn. Uit werkelijk elke hoek wordt je team beschoten en komen er rebellen op je af gerend. Soms wel met een stuk of tien tegelijk, wat het chaotisch gevoel versterkt omdat je soms gewoon niet weet waar ze vandaan komen en waar je op moet schieten. Om het chaotische gevoel nog meer te versterken lopen er ook nog eens burgers rond die je niet mag neerschieten, want dan ben je dus game-over. Ook wanneer je een bepaald aantal teamleden verliest is de missie over, je moet dus ook nog eens letten op je teamleden.

Je hebt meestal drie soldaten tot je beschikking en deze drie kun je commando’s geven. Helaas heb je maar een beperkt aantal commando’s om te geven; Go to point, Cover me, Regroup, Hold here en Stop. In principe werken deze commando’s goed, alleen is de AI van je teamleden niet heel erg goed. Vaak genoeg lopen ze in de baan van jouw kogels of gaan ze precies in de deuropening staan. Wat het nog erger maakt is dat je teamleden helemaal niet kunnen mikken. Heel vaak schieten ze de helft van kogels naast de vijand, waardoor het effectiever is om zelf maar de vijand neer te schieten. De vijand zelf is niet veel slimmer; ze zoeken zelf dekking en willen ook nog wel eens een omtrekkende beweging maken. Maar als je de missie weer opnieuw begint dan staan de vijanden bijna altijd weer op dezelfde plek. De vijanden kunnen echter meestal ook niet erg mikken, zelfs als ze voor je staan schieten ze soms over je heen.

Je teamgenoten kan je ook om versterking vragen; zo kun je ze ammunitie laten brengen, maar ook het genezen van je hele team behoort tot de mogelijkheden. Gelukkig heb je geen oneindige ammunitie of medic-kits tot je beschikking, dit zou het wel erg makkelijk maken. Het spel zelf is te spelen in verschillende moeilijkheidsgradaties en het wordt ook steeds moeilijker naarmate je verder in het spel komt. Er komen steeds meer vijanden en ook worden de missies steeds langer waardoor je zuinig moet omspringen met je voorraad kogels en medic-kits. Tijdens de missie wordt je ook op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen tijdens de missie en wat je objectives zijn. Wanneer je een missie tot een goed einde hebt volbracht krijg je ook te zien hoe je hebt gepresteerd. Je wordt bijvoorbeeld afgerekend op je onbetrouwbaarheid of de precisie waar je mee schiet. Hoe beter je scoort, hoe meer sterren je krijgt. Met deze sterren kun je vervolgens bepaalde items upgraden zoals: wapens, meer medic-kits en beter uithoudingsvermogen. Hiermee kun je dus steeds betere wapens verkrijgen en ook zal je karakter sterker worden. Een leuke toevoeging aan het spel; je zult dus ook tactisch je sterren moeten verdelen.

Bij het begin van een missie krijg je een briefing over de situatie en wat er van je wordt verwacht. Vervolgens mag je verschillende wapens kiezen en ook je secundaire wapen kun je zelf kiezen. Je kunt echter nog niet alle wapens kiezen, want die worden unlocked naarmate je meer missies hebt volbracht. Het is helaas niet erg duidelijk welk wapen het slimste is tijdens een bepaalde missie. Je kunt namelijk ook kiezen uit sniper-rifles, maar die zijn niet handig als je met veel close combat te maken krijgt. Dit wordt helaas niet erg duidelijk in de briefing. Het slimste is dus meestal om een simpel machine-geweer te kiezen, want deze voldoen altijd eigenlijk wel. Bij sommige missies heb je explosieven nodig en deze krijg je dan gelukkig automatisch mee, zodat je niet met lege handen staat bij een vijandig hoofdkwartier dat je moet opblazen. Het schieten zelf gaat zoals in elke FPS en ook in dit spel zit auto-aim, alleen merk je dit niet zo heel goed. Je zult toch echt goed moeten mikken wil je een head-shot maken. Naast het schieten heb je ook de mogelijkheid om granaten te gooien; dit doe je door R1 ingedrukt te houden en één van de granaten kiezen om te gooien. Dit gooien werkt alleen heel slecht; je kunt niet bepalen hoe hard je gooit en vaak gooi je tegen het muurtje aan waarachter je dekking zoekt omdat je karakter met zijn rechterarm gooit. Dit hadden ze wel beter mogen uitwerken, want de helft van de granaten gooi je tegen muurtjes en andere obstakels aan waardoor je uiteindelijk geen granaten meer durft te gooien.

Grafisch gezien ziet dit spel er redelijk uit. In de verte zie je duidelijk de hitte van het Afrikaanse land omhoog komen en ze hebben precies de goede sfeer neergezet. Alles is grauw en de sfeer komt aardig in de buurt van de film. Een leuk detail is de kogelgaten die echt blijven zitten. De missie’s in het donker zijn uitdagend en je zult je night-vision echt moeten gebruiken om een beetje te zien waar je vijanden zitten. Maar als je weer een lamp tegenkomt dan zul je je night-vision weer af moeten zetten omdat je anders niks meer ziet. Het ziet er allemaal erg realistisch uit en geeft je echt het gevoel alsof je midden in een Somalisch dorpje zit. Ze hebben de sfeer dus wel goed geraakt, maar de kleine grafische details zijn dan weer iets minder goed (op de kogelgaten na). Sommige voertuigen hebben wel erg lage resolutie textures, wat echter alleen opvalt als je met je neus daar tegenaan staat. Echter meestal heb je daar geen tijd voor en zal het je dus ook niet zo opvallen.