Yoshi's Universal Gravitation

In de reeks spin-offs van Yoshi’s Island is er nu Yoshi’s Universal Gravitation (in Noord-Amerika komt het spel uit onder de titel Yoshi Topsy Turvy), een GBA-spel dat gebruik maakt van een unieke feature, namelijk het zogenaamde ‘tilting’.

Het verhaal is als volgt: Bowser is weer eens stennis aan het schoppen, dit keer op Yoshi’s Eiland waarna de grote Spirit Hongo Bowser (en daarmee ook Yoshi\'s eiland) opsluit in een magisch boek zodat deze niet meer kan ontsnappen. Yoshi wordt hier heel boos van (hetgeen in het geval van Yoshi alleen maar uitermate cute is) want nu zitten hij en alle baby-Yoshi’s ook opgesloten op het eiland! Het is aan Yoshi (wie anders?) om langs de bewakers te komen die Hongo op ieder hoofdstuk van het boek heeft gezet, zodat hij uiteindelijk ook Bowser himself kan verslaan en Yoshi\'s eiland weer kan bevrijden.

Yoshi wordt bij dit alles een handje geholpen door de Spirit of Surprise die hem een hele speciale vaardigheid geeft: Yoshi kan het boek waarin hijzelf, het eiland en Bowser zitten bewegen waardoor hij feitelijk de wereld kan kantelen zoals hij dat zelf wil. Hoe dit gebeuren natuurkundig in zijn werk gaat zullen we hier maar even niet op in gaan…

Yoshi`s wereld staat een beetje op zijn kop

Hoe gaat dit kantelen (tilting) in zijn werk? Net als het vorig jaar uitgekomen GBA-spel Boktai maakt Yoshi`s Universal Gravitation gebruik van een speciale GBA-cartridge. In dit geval is de cartridge uitgerust met een bewegingsdetector (net als in het nog uit te komen WarioWare: Twisted voor de GBA) waardoor Yoshi’s wereld kantelt wanneer jij je Gameboy draait. Eén van de gevolgen van deze kantel-feature is helaas dus ook dat je er uitziet als een totale schlemiel als je speelt. Je zit constant (met in mijn geval je tong tussen je tanden) te draaien en schommelen met je GBA waardoor je meer lijkt op je kleine neefje die voor het eerst een race-game in zijn knuistjes heeft, dan op de stoere gamer die je eigenlijk bent natuurlijk… .

Yoshi kan er om lachen en je omgeving ook als ze je hiermee bezig zien.

Genoeg gekanteld...spelen!
De bedoeling van het spel is dus dat je je door de hoofdstukken van het boek heen werkt (er zijn er acht, waarvan twee Bowser-boss hoofdstukjes) en onderweg voldoende sub-hoofdstukken (=levels) haalt zodat je door mag naar een volgend hoofdstuk. Ieder hoofstuk wordt bewaakt door een andere spirit die specifieke kenmerken heeft en eisen stelt. Je begint met de “Spirit of Cuteness” (ja ja, het blijft Nintendo natuurlijk… die hele lage eisen aan je stelt maar je eindigt met de “Spirit of Scary Things” die je het een stukje lastiger zal maken.

De Spirit of Cuteness: héél eh…cute