Viewtiful Joe 2

Het verhaal van het tweede deel gaat verder waar het eerste deel is opgehouden. Je hebt de vriendin van Joe gered en er staat gelijk alweer een nieuw avontuur klaar. Deze keer moeten de rainbow-Oscars gevonden worden om de Happy-ending power te verkrijgen, zodat de filmwereld gered is. Naast deze Oscars is er ook nog sprake van een black-film die je flink in de weg zal zitten. Zodra deze black-film gedraaid wordt zullen je tegenstanders nog krachtiger worden, wat dus erg vervelend is en dus uit de weg geruimd moet worden. Het hele verhaal is, net als deel 1, een parodie op de filmwereld en dat is duidelijk te merken. Verschillende films passeren de revue; bijvoorbeeld Jurassic Park en Bruce Lee-films. De verschillende hoofdstukken van het spel zijn dus opgedeeld in verschillende films, dit vind je vooral terug in de vormgeving van de levels. De levels zijn echt heel mooi weergegeven en er zijn een hoop details te vinden. Elke film heeft ook duidelijk zijn eigen stijl in het level-design en dit draagt bij aan de sfeer in het spel.

[

Net als in deel 1 is het tweede deel ook een 2D beat-\'m-up spel met een razendsnelle gameplay. Als Joe, of als Sylvia, kun je flinke klappen uitdelen en met behulp van VFX-powers kun je meer schade toebrengen aan je tegenstanders, kogels ontwijken, kogels terugslaan en puzzels oplossen. de VFX-powers zijn hetzelfde als in deel 1: Joe heeft dezelfde krachten als in deel 1, namelijk slow-motion-power (matrix-stijl meppen), mach-power (met de snelheid van het geluid meppen) en zoom-in-power (extra moves met meer kracht). Nieuw is de VFX-power die Sylvia tot haar beschikking heeft: de replay-power. Dit houdt in dat je één move kan opnemen en deze drie keer achter elkaar kunt afspelen. Op deze manier kun je dus je vijand drie keer heel snel een trap verkopen. Deze power moet je wel goed gebruiken, want word je tijdens de opname-tijd geraakt door een vijand dan herhaalt zich dit ook drie keer. Gebruik deze power dus met verstand. Wanneer je deze powers gebruikt zal je VFX-meter bovenin het scherm aflopen, wanneer deze leeg is ben je tijdelijk geen superheld meer, maar gewoon Joe. Deze meter kun je verlengen door V-points te pakken die verspreid zijn over de levels. Bij elke 50 V-points komt er een stukje VFX-meter bij.
Het is ook mogelijk om deze meter sneller te laten vollopen wanneer je de powers niet gebruikt. Deze functie kun je kopen in de pauzes tussen de hoofdstukken in. Naast deze functie kun je ook levens kopen, een take-two-functie (dan mag je het opnieuw proberen als je doodgaat) kopen of je powers upgraden. Deze dingen kun je kopen met geld dat je ook in de levels kunt vinden, net als in deel 1. In deel 2 zijn er ook verzamelplekken te vinden waar je veel muntjes kunt vinden. Deze muntjes komen tevoorschijn als je tegen bijvoorbeeld een boksbal hebt geschopt (vergelijk het met de stenen in Mario waar muntjes uitkomen als je er tegen springt).

Hoe verder je komt, hoe moeilijker de tegenstanders worden. De normale tegentanders zijn nog wel prima te doen, maar het probleem zit hem vooral in de eindbazen en ook de tussenbazen. Deze vereisen allemaal een eigen tactiek om te verslaan en het zal dus even duren voordat je een eindbaas hebt verslagen. Sommige zijn wel te doen, maar aan sommige eindbazen zal je toch een flinke kluif hebben. Het is wel jammer dat bepaalde eindbazen vaak terugkomen als tussenbazen, waardoor je soms een deja-vu gevoel hebt. Gelukkig ken je dan al de tactiek voor die baas en kun je er relatief makkelijk voorbij. De eindbazen lijken wel een stuk moeilijker te zijn dan in het eerste deel.