Mario Party 6

Een Mario Party is een soort van digitaal ganzenbord waarbij je met de Mario-familie speelt. Tijdens het lopen over het bord gebeurt er van alles (elk vakje waar je komt is een \'space\' en een aantal van die \'spaces\' hebben weer een speciaal doel) en na elke beurt moeten de spelers een minigame spelen. Laten we beginnen met het doornemen van de game, wat zijn de vernieuwingen, wat kennen we al en wat zijn de verschillende modi die je kan spelen?

Het eerste dat natuurlijk opvalt is dat Mario Party 6 standaard geleverd wordt met een (lelijke) microfoon welke gebruikt kan worden in sommige minigames en in de Mic-mode. De microfoon plug je in het tweede memorycard slot en hij werkt. De minigames die je speelt met de microfoon zijn allemaal best leuk gevonden, je bent commando\'s aan het roepen door dat ding terwijl de tegenstanders proberen je tegen te houden. De opzet van de minigames met microfoon is niet apart, de manier van besturen wel; het is soms gewoon button bashen, maar dan met je stem (RUN RUN RUN RUN RUUUUNNNN!!!). De aparte Mic-mode is een verzameling spelletjes die je in zijn geheel bestuurt met je stem, deze spelletjes zijn groter, uitgebreider en afwisselender dan de minigames uit de Party-mode.

De bijgeleverde microfoon

In de Party-mode vind je niets nieuws; het draait er weer om om op het grote digitale speelbord zoveel mogelijk sterren te verzamelen. Dit doe je door minigames te spelen (en te winnen natuurlijk) en de tegenstanders dwars te zitten. Vooral in multiplayer is dit gegarandeerde fun. De minigames die je speelt zijn allemaal nieuw maar voelen wel vertrouwd aan. Zeker de die-hard Mario Party-fans zullen meteen aan de slag kunnen.
Nieuw in deeltje zes is de toevoeging van een dag- en nachtcyclus. Om de drie beurten verandert het speelbord van dag naar nacht en hierdoor worden bepaalde routes gesloten of juist toegankelijk. Ook gebeuren er af en toe andere dingen op de verschillende plekken op het bord.

Dag vs Nacht

Voor de eenzame gamer is er de Solo-mode waarin je het in je eentje opneemt tegen drie mini Bowsers: Red, Green en Blue. Ook hier is het de bedoeling dat je minigames wint en zoveel mogelijk sterren probeert te bemachtigen. Het lastige aan de Solo-mode is dat je op de laatste space moet komen, wil je de verzamelde punten en sterren behouden. Ga je er overheen, dan krijg je geen sterren, en geloof me, dat wil je niet...

Het sparen van al die sterren heeft overigens wel gewoon een doel deze keer: je kan er vanalles mee unlocken in de Star Bank. Variërend van wat je wilt kopen (van geluidstesten tot extra speelborden) kosten unlockables 10 tot 100 sterren. Door de toevoeging van de Star Bank is het een stuk interessanter geworden om in je eentje te spelen. In de Solo-mode krijg je over het algemeen namelijk meer sterren dan in de Party-mode.

Tot slot is er de Minigame-mode alwaar je alle vrijgespeelde minigames los kan spelen.