Wario Ware Touched!

Microgames, microgames, en natuurlijk niet te vergeten: microgames. Dit is alles waar het om draait in Wario Ware Touched! Er zijn ruim 180 nieuwe micro-games te vinden in het spel, en deze zijn verdeeld over negen karakters, die elk hun eigen soort micro-games hebben. Naast deze negen karakters zijn er een aantal andere karakters die een verzameling van micro-games van andere karakters hebben, en de functie hebben van tussenbaas.

Je begint het spel met Wario’s micro-games die je de basisprincipes van het spel leren. Vaak is dit niet veel meer dan met je stylus een of meerdere strepen over het scherm tekenen. Omdat het gebruik van een stylus in combinatie met knoppen nou niet echt makkelijk is, wordt voor de spelletjes enkel het touchscreen gebruikt. In de meeste gevallen is het zo dat je in het onderste scherm de micro-game speelt, terwijl je in het bovenste scherm je aantal levens kan bekijken.

Zoals gezegd heeft elk personage zijn eigen type micro-games. Zo zul je bij Mona vooral snel korte strepen moeten trekken om bijvoorbeeld dingen door te snijden, terwijl je bij Mike enkel de microfoon gebruikt. Elk personage heeft ongeveer 15 verschillende micro-games die op willekeurige volgorde gespeeld worden. Als je een micro-game uitspeelt dan ga je verder naar de volgende micro-game, lukt het niet dan verlies je een leven. Je begint met vier levens, en als je deze allen hebt verloren, dan mag je weer overnieuw gaan beginnen. Na het spelen van een aantal micro-games zal de snelheid opgevoerd worden, waardoor de spelletjes steeds moeilijker worden. Na ongeveer twintig micro-games volgt er een eindlevel. Deze levels duren langer dan de gewone micro-games, maar zijn niet veel moeilijker. Na het voor het eerst behalen van een eindlevel krijg je ook toegang tot een nieuw personage, met zijn eigen nieuwe microgames. Als je een volgende keer weer hetzelfde eindleven haalt dan krijg je een extra leven en gaat de moeilijkheidsgraad van de micro-games omhoog. De spelletjes van elk karakter zijn oneindig vaak te herspelen, waarbij een highscore bij wordt gehouden van het aantal mini-games dat wordt gehaald voordat het game-over is.