Shadow Hearts: Covenant

Een RPG is geen RPG als je geen monsters moet verslaan. In Shadow Hearts: Covenant gebeurt dat op een bijzondere manier: een mix tussen turnbased en real-time. In het spel duikt namelijk regelmatig de Judgment Ring op. De gevechten zijn random, als je ergens rondloopt zie ineens (à la Final Fantasy) je scherm \\\'versplinteren\\\' en zie je een aantal vijanden verschijnen. Je moet nu eerst de soort aanval die je wil uitvoeren kiezen (bijvoorbeeld een normale aanval, een aanval waarbij je de vijanden uit elkaar drijft om te voorkomen dat ze samen tegelijk aanvallen, of diverse soorten magische aanvallen). Bovenin beeld zie je de volgorde waarin jij en de vijand(en) aan mogen vallen. Zodra je een aanval hebt gekozen moet je kiezen op welke vijand je deze wil uitvoeren. Sommige aanvallen zijn gericht op één vijand, met andere aanvallen kun je er meerdere tegelijk raken.

<\/center>

Heb je je keuze gemaakt dan krijg je de Judgment Ring in beeld. Op de ring staan een aantal gekleurde vlakjes en er draait een wijzer rond. Het is nu de bedoeling dat je de wijzer stopt op een gekleurd vlakje. Stop je de wijzer in een blauw vlak, dan krijg je een normale, goede aanval (hit). Stop je de wijzer in een rood vlakje, dan volgt er een extra krachtige aanval (strike). Per personage zijn de vlakken anders over de ring verdeeld. Ook de breedte van de vlakken verschilt van persoon tot persoon. Daardoor zijn sommige ringen moeilijker onder de knie te krijgen dan andere.

Mis je een vlak of druk je helemaal geen toets in, dan stopt de wijzer en begint de aanval. Als je meteen het allereerste vlak mist dan mislukt de hele aanval, mis je de tweede of derde dan gaat het eerste deel van je aanval nog wel gewoon goed.

<\/center>

Uiteraard zijn de ringen tot op zekere hoogte aan te passen. Zo kan je de vlakken door middel van Expands breder maken, er extra spreuken aan toevoegen, of zelfs een extra vlak toevoegen of juist een vlak weghalen. Zo kan je proberen een ring te krijgen waarvan het ritme voor jou goed te doen is. Als je de ring-techniek (nog) niet goed beheerst dan kan je (tijdelijk) voor een oefenring kiezen, hierop zijn de Strike-vlakken weggehaald en de Hit-vlakken wat breder. Bovendien word je niet afgestraft voor het missen van een vlak; de wijzer blijft draaien tot hij helemaal rond is geweest. Ben je erg goed met de ring dan kun je een extra moeilijke ring kiezen waarop de vlakken smaller zijn en dus moeilijker te raken zijn. Als het echt helemaal niet lukt kun je voor één of meer personen kiezen voor de zogenaamde Auto-ring. Je mist dan nooit, maar je haalt ook nooit een Strike. In sommige winkels zijn accessoires te koop waardoor de wijzer wat langzamer draait.

Bij sommige soorten aanvallen krijg je de mogelijkheid een combo in te zetten. Het is dan de bedoeling dat twee of meer personages achter alkaar dezelfde vijand aanvallen. Na de ring krijg je snel een toets-symbool te zien (cirkel, driehoek, vierkant of kruis); lukt het om die binnen de gestelde tijd in te drukken dan volgt een geslaagde combo-aanval (extra krachtig).

<\/center>

Na ieder gewonnen gevecht ontvang je Experience Points, Soul Points en geld, eventueel \\\"goodies\\\". Als je de vijanden verslaat zonder schade op te lopen dan krijg je een \\\"no damage\\\"-bonus. Lukt het om gedurende het hele gevecht met alle karakters steeds de Strike-vlakken te raken dan krijg je een \\\"perfect ring\\\"-bonus. Zo zijn er ook nog bonussen te halen voor het verslaan van vijanden voor zij aan de beurt zijn gekomen voor een tegenaanval of voor het binnen een aantal beurten verslaan van een boss.

De Judgment Ring komt ook in beeld bij het kopen en verkopen van artikelen in de winkel. Je kan hiermee proberen korting te verdienen of een bonus bovenop de verkoopprijs. Hoe vaker het lukt, hoe meer korting je kan verdienen.