Chronicles of Riddick: Escape from butcher bay

Ontsnappen is zinloos, je bent al in de boeien geslagen en op transport gezet richting Butcher Bay. De dodelijkste gevangenis in het heelal, hier is nog niemand uit ontsnapt, behalve in een body bag. Maar Vin Diesel zou Riddick niet zijn geweest als hij het kunstje niet even zou gaan flikken. Je doel is dus simpel, alleen de uitvoering iets complexer.

De liefhebbers van de film kunnen hun hart ophalen met deze game, aangezien hij zich voor Pitch Black en The chronicles of Riddick afspeelt. Dit heeft de developers flink wat vrijheid gegeven om het universum uit te diepen en een aantal dingen te verklaren die in de films niet aan bod komen. Zo kom je er onder andere achter hoe Riddick aan zijn gevoelige ogen komt. Genoeg over de films terug naar de game.

Je wordt getransporteerd naar Butcher Bay en zodra je uitstapt breek je al binnen vijf seconden de eerste nek en begint je ontsnapping. Je leert meteen de basics over first person boksen, sluipen en natuurlijk het schieten. Helaas word je dan weer wakker en begint het spel na deze tutorial pas echt.

Na aankomst willen een aantal medegevangen met je spreken, omdat je waarschijnlijk wel wat voor ze kan betekenen. Je eerste opdracht bestaat uit het omleggen van iemand. Aangezien je dit met je blote handen moet doen zul je weer moeten boksen. Dit bestaat niet uit domweg clicken, maar uit verdedigen en de juiste slag uitdelen op het goede moment. Een goede rechtse hoek zal dan ook gepaard gaan met een gewond linkeroog van je tegenstander. Kom je een vijand tegen met een geweer, dan ben je nog steeds niet totaal weerloos. Je kunt het wapen van hem overnemen en een kogel door zijn hoofd stoppen of je sluipt achter hem aan en prikt een steekwapen in zijn nek.

De controls om deze moves uit te voeren zitten goed in elkaar en zal iedereen snel genoeg onder de knie krijgen. Hierdoor is de game ook goed toegankelijk voor de beginnende gamer die meteen een echt volwassen game wilt spelen.

Multiplayer
Het spel bevat simpelweg geen multiplayer. Een FPS zonder multiplayer is tegenwoordig eigenlijk wel een doodzonde, aangezien dit de beperkte levensduur zeer goed kan verlengen.