Mortal Kombat: Deception

Wie Mortal Kombat: Deadly Alliance heeft gespeeld kan nu eigenlijk stoppen met lezen: Er is namelijk niet veel nieuws onder de zon. De game ziet er fris en verzorgd uit, net als het vorige deel en de meeste vechters die we in Deadly Alliance tegenkwamen zien we hier opnieuw verschijnen. Allen voorzien van fris gepoetste pakjes en vechtstijlen. Mooi en fris, niets nieuws onder de zon. Precies zoals Midway in het verleden had geleerd, want dat verkoopt nou eenmaal het beste. Natuurlijk is dit wat kort door de bocht, want Mortal Kombat Deception biedt wel degelijk iets spectaculairs: online gaming! Online de ruggengraat uit het lichaam van je liefste vrienden en vriendinnen rukken. Het gezicht van je buddies voorzien van een mooie vuistafdruk. Je internetkabeltje zal schrikken van al dat bloed, dat beloof ik je.
<\/center>
Als je vrienden beter zijn in button-bashing dan jij, dan kun je gelukkig ook nog het nodige spelen in singleplayer mode. Zo is er de bekende Konquest (ook hier is een en ander voorzien van een nieuw jasje, maar het basis principe blijft muntjes verzamelen om goodies te unlocken) en zijn er twee nieuwe spelmodes toegevoegd: schaken en Tetris. Mocht je echter erg van schaken houden dan zou ik niet deze game aanschaffen, want Midway bedacht dat het handig zou zijn de regels aan te passen (pionnen kunnen bijvoorbeeld ook best achteruit). Mortal Kombat zou Mortal Kombat natuurlijk niet zijn als er geen bloederig element aan schaken was toegevoegd en dit is op zich aardig gelukt: wanneer je een stuk van de tegenstander wilt slaan zul je deze namelijk eerst moeten verslaan in een gevecht. Lukt dit niet dan is het aanvallende stuk helaas ten dode opgeschreven. Een leuke frisse insteek dus. Het Tetris-spel is iets minder vernieuwend. Het spel speelt in de stijl van Dr. Mario en wanneer je een kleur weg weet te spelen krijgt de tegenstander een bulk aan blokjes erbij. Grappig, maar niet meer dan dat. Beneden in beeld zijn twee karikatuurfiguurtjes in gevecht, maar behalve broodnodige afleiding voegen ze niets toe.
<\/center>
De offline gamemode die je echter veruit het meest zult spelen is de normale Arcade mode of multiplayer mode. Nieuw hier is dat de omgevingen eindelijk interactief zijn. Ja, in Mortal Kombat: Deadly Alliance kon je al incidenteel een standbeeld verpulveren, maar in deze game gaat dat een stapje verder. Zoals we dat kennen uit vechtspellen als Dead Or Alive kun je nu eindelijk je tegenstander gezellig door een muur schoppen om op een ander niveau van de omgeving terecht te komen. Het zou echter Mortal Kombat niet zijn als dit niet iets bruter zou zijn dan andere games. Zo is het mogelijk iemand in een afgrond te duwen alwaar honderd meter lager een zacht bedje van puntige spiesen wacht. Denk verder aan dingen als lijken die aan een touw van het plafond hangen (kun je leuk mee tennissen!) , muren die plots tegen elkaar slaan wanneer je tegenstander er tussen gaat staan, etc.
<\/center>