Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Zoals de naam van de game al impliceert speel je in Vampire: The Masquerade – Bloodlines als een vampier. Je wordt tot vampier gemaakt door een vampier die dit doet zonder toestemming van Prince LaCroix (de officiële leider van de Camarilla, de grootste vampierorganisatie die alle vampiers als leden claimt, in Los Angeles). Als gevolg hiervan wordt je sire (de vampier die jou vampier maakt) onthoofd door de sherrif, de handlanger van de prins.

Prince LaCroix die zijn vonnis uitspreekt

In Vampire is geen vampier hetzelfde en je moet daarom voordat de game begint aangeven bij welke clan je wil horen. Elke clan stamt van een verschillende Antediluvian (vampiers uit de oudheid, 3e generatie) af en bezit verschillende mogelijkheden. Zo zijn de Ventrue vaak afstammelingen van adel; zij richten zich dan ook minder op vechten en meer op de mogelijkheden tijdens gesprekken. Zij zijn de enigen die \'domination\' kunnen gebruiken tijdens een gesprek, waarmee je je wil kunt doordrukken. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld spelen als Tremere, een soort magiërs met toegang tot krachtige spreuken.

Je kunt in totaal uit 7 clans kiezen. Je keuze heeft in tegenstelling tot in een hoop andere games niet alleen invloed op je krachten maar ook op het verhaal. Zo kun je als Ventrue makkelijker de Camarilla binnenkomen en als Brujah zal je makkelijker aanpappen met de Anarchs (vampiers die rebelleren tegen de strenge wetten van de Camarilla).

Links van LaCroix zijn \'sherrif\' en rechts van hem een lid van de Nosferatu clan

Na je clan gekozen te hebben (door vragen te beantwoorden of door handmatig te kiezen) moet je ook nog punten toekennen aan verschillende eigenschappen. Deze eigenschappen gaan van het gebruik van computers tot je menselijkheid. Later in de game kun je deze eigenschappen verhogen door ervaring die je krijgt als beloning voor het voltooien van een missie.