Under the Skin

Op hun derde verjaardag moeten de aliens van Planet Mischief afreizen naar een andere planeet in het zonnestelsel om daar een \'kattenkwaadopleiding\' te volgen. Tijdens deze opleiding krijgen ze allerlei tests. Wie alle tests met succes aflegt, is vanaf dat moment officieel volwassen. Cosmi, de hoofdpersoon van deze game, slaagt er maar niet in zijn opleiding te voltooien. Op Aarde wil hij nog één keer alles op alles zetten. Maar de planeet Aarde is een gevaarlijke planeet: er wonen \'mensen\', de kwaadaardigste en meest barbaarse levensvorm van het heelal. Aarde is de ultieme kattenkwaaduitdaging: zelfs de meest ervaren en getalenteerde \'Masters of Mischief\' hebben er moeite mee. Als Cosmi erin slaagt zich op Aarde te bewijzen, zal hij uitgroeien tot een legende. Uiteraard moet jij hem als speler helpen om dit te bereiken.

Na het grappige intro-filmpje (de characters en hun ingesproken stemmen zijn geniaal!) kom je in de eerste stad aan. Na een optionele uitleg en tutorial kun je beginnen aan het spel. Het is dus de bedoeling dat je zoveel mogelijk kattenkwaad uithaalt en daarmee chaos creëert. Dit doe je door items te gebruiken zoals vuurwerk, granaten en spijkers. Een kleine situatieschets maakt het een stuk duidelijker waarschijnlijk: Je start als Cosmi in een stad, ergens in een hoekje. Met je Capture Gun vang je mensen waarin je vervolgens kan transformeren. Deze mensen hebben items bij zich die jij kan gebruiken op het moment dat jij in die betreffende mens-persoon bent veranderd. In je inventory heb je nu bijvoorbeeld vuurwerk dat je wilt gebruiken. Je zoekt een mooi plekje op waar veel mensen rondlopen (een kruising bijvoorbeeld) en je steekt het vuurwerk aan, de mensen gaan dan allemaal kijken en op een gegeven moment ontploft het vuurwerk. Voila, chaos ende paniek.

We hebben hier te maken met een game die er fantastisch uitziet (je bent echt een tekenfilm aan het spelen), geweldig klinkt (de voice-overs zijn zoals gezegd geniaal) en prima speelbaar is. Combineer dit alles met het vrolijke concept van chaos maken en je hebt een topgame zou je zeggen. Maar helaas er is ergens iets misgegaan.

De mate van chaos en kattenkwaad wordt gemeten aan de hand van muntjes die de mensen laten vallen als ze geraakt worden. Aan jou de taak om binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk muntjes te verzamelen. Hier komen we meteen bij het grootste minpunt van de game, alle levels hebben dezelfde opzet: creëer chaos en verzamel een x-aantal muntjes binnen de gegeven tijd. Er is enigszins afwisseling door extra dingen die toegevoegd zijn (bad-guys die je verzamelde munten proberen te stelen en Panic-Time waarin de rondrijdende auto\'s je overhoop rijden) maar echt bijzonder is dat nou ook weer niet...