Katamari Damacy (US import)

Katamari Damacy begint met een intro die nog het meest doet denken aan een oude Monty Python cartoon. Hiermee is de sfeer van het spel meteen gezet. Na de intro volgt een korte tutorial waarna het verhaal verteld wordt. The King of Space heeft per ongeluk alle sterren aan de hemel gewist en het is nu aan de Prins (de speler) om dit recht te zetten door clusters spullen op aarde te verzamelen die aan de hemel kunnen worden geplaatst als vervanging.

Het verzamelen van deze spullen gebeurt door een kleverig balletje, de Katamari. Door deze bal in de 3D wereld van het spel rond te bewegen worden diverse objecten, dieren en zelfs mensen verzameld. Deze blijven dan aan het balletje vastkleven. Het lijkt dus nog het meeste op het maken van een sneeuwpop.

Je begint met een klein balletje van een paar centimeter doorsnede. Door spullen te verzamelen zal deze langzaam groter worden waardoor je ook steeds grotere objecten kunt meenemen. De levels groeien hierbij mee met de grootte van je Katamari. Je begint bijvoorbeeld op een keukentafel door punaises, knoppen en andere kleine voorwerpen op te pakken. Na gegroeid te zijn ga je verder op straat waar je zaken als honden, planten en reclameborden kunt oppakken. Het is na een tijd zelfs mogelijk om complete gebouwen, cruiseschepen en luchtballonnen op te pakken. Er zijn in het spel duizenden soorten voorwerpen die je kunt verzamelen, welke variëren van normaal (vlakgummen, bloemen) tot bizar (standbeelden van manneke pis, sumoworstelaars) tot typisch Japans (Sushi, flesjes Sojasaus).

Het spel is onderverdeeld in levels waarbij het doel meestal is binnen een bepaalde tijd een bepaalde diameter bal te creëren. Dit is moeilijker dan hier geschetst wordt omdat je moet zorgen dat je Katamari mooi rond blijft en vlot blijft bewegen. Alles wat je oppakt heeft invloed op de wijze waarop je bal zich voortbeweegt, en het is dus uitkijken wat je oppakt en waar je het toevoegt. Een uitstekende lantaarnpaal zal er bijvoorbeeld voor zorgen dat je hinkend door een level gaat. Ook zal deze ervoor zorgen dat je achter obstakels blijft hangen. Bots je te hard tegen iets wat je nog niet kunt oppakken dan vallen er weer spullen van je bal af en wordt deze dus kleiner. Hiernaast zijn er wat sublevels waarbij je binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk dezelfde type voorwerpen moet verzamelen (bijvoorbeeld een bal van alleen maar meeuwen maken).

Verder is er nog een leuke multiplayer mode waarbij je tegen een vriend moet strijden. Hierbij gaat het erom wie binnen 3 minuten de grootste Katamari kan maken. Als een speler erg voor ligt kan deze zelfs de tegenstander oppakken en hem in zijn bal verwerken, wat voor de nodige hilariteit zorgt. Kortom, erg simpel maar toch erg leuk en verslavend.

De besturing is even wennen aangezien beide analoge sticks moet worden gebruikt om de Katamari voort te bewegen, een beetje zoals bij een tank. Hier ben je echter zo aan gewend en je hebt nooit het gevoel dat je geen volledige controle over de Katamari hebt. Verder kun je nog met R1 hoog in de lucht springen om een overzicht van de 3D wereld te krijgen.