Arena Wars

Zoals gezegd in de intro is Arena Wars een combinatie van Real Time Strategy en First Person Shooter games. Het hoofdgenre blijft echter duidelijk het eerste, je speelt op een 2D isometrisch speelveld en bestuurt je units volgens de bekende RTS manier die we kennen uit games als Command & Conquer en Starcraft. Ook bouw je units. Maar hier houden de overeenkomsten met traditionele RTS games ook grotendeels op.


Arena Wars kent een ingame webcam functie

Arena Wars is anders, je hebt in tegenstelling tot genregenoten niet de beschikking over tientallen units en een uitgebreide techtree. Nee, in Arena Wars onderzoek je niets en over gebouwen plaatsen hoef je je niet druk te maken. Je begint gewoon met een vast bedrag afhankelijk van de moeilijkheidsgraad (1000, 800 of 600 dollar) en daarmee kun je units aanschaffen. Je “ houdt” het geld echter wel altijd, want wordt een eenheid van je vernietigd dan krijg je al je geld terug en kun je dit direct gebruiken om nieuwe eenheden aan te schaffen.

De gamemodes kennen de meeste gamers wel van het FPS genre. De modes zijn:Capture the flag (steel de vlag van de tegenstander en breng hem terug naar jouw vlag), Bombing Run (plaats een bom bij de tegenstander om te scoren) en Double Domination (zorg dat je 20 seconden lang 2 domination punten onder je controle hebt).

Om te strijden heb je de beschikking over 6 verschillende eenheden, allemaal met hun eigen krachten en zwakheden. Ook zijn bepaalde eenheden goed tegen bepaalde andere eenheden. Een bekend systeem uit RTS games.

Deze eenheden kunnen ook op verscheidene plaatsen op de kaart power-ups verzamelen die je daarna kunt inzetten om bijvoorbeeld 4x zoveel schade te doen. De power-ups zijn afwisselend en voegen duidelijk wat toe aan de game.