FOK! interviewt de makers van Kult: Heretic Kingdoms

1. Kun je kort vertellen wie je bent en wat je rol bij het ontwikkelen van Kult: Heretic Kingdoms is?

Peter: Mijn naam is Peter Nagy, team leider van de 3D People studios hier in Slowakije. Kult: Heretic Kingdoms is ons eerste spel.

Richard: Hoi, ik ben Richard Boon, een schrijver bij International Hobo, een design- en scriptservices-bedrijf in Groot-Brittannië. ihobo werd aan het begin van het jaar door 3D People ingehuurd voor een uitgebreide revisie van de game mechanics en het verhaal van Kult: Heretic Kingdoms. Bij dit project was ik script editor en ik heb ook een kleine rol gespeeld in het design team. Chris Bateman, de directeur van ihobo, was het hoofd van het design team en schreef het script... maar helaas zijn hij en alle andere ihobo Kult teamleden hard aan het werk om het spel af te maken zodat ze niet hier bij het interview kunnen zijn.

2. Waar heb je inspiratie opgedaan voor Kult: Heretic Kingdoms?

Peter: 3D People is opgericht door professionele artiesten en programmeurs die graag iets met videogames wilden doen. Als eerste project moesten we een balans vinden tussen onze persoonlijke verlangens voor wat betreft een aantal factoren, waaronder de omvang van het project en haar commerciële mogelijkheden. We besloten dat het een RPG moest worden omdat dat ons favoriete genre is, maar ook omdat RPGs een grote groep toegewijde fans hebben over de hele wereld. Het genre sluit bovendien aan bij de technologie die we wilden gebruiken.

Wat betreft de spelomgeving en de karakters; we wilden iets dat aanvoelde als een klassieke fantasiewereld maar niet opgebouwd was uit de gebruikelijke elementen. Dus creëerden we rassen als de Taymurians, wolfmensen, om het spel een ander gevoel te geven. We hebben gewoon ons voorstellingsvermogen gebruikt en geprobeerd karakters en lokaties te maken die er leuk uit zouden zien om naar te kijken.

Richard: 3D People had al een tamelijk vastomlijnd verhaal voor ihobo erbij betrokken raakte; we hebben het centrale plot veranderd en een belangrijke brok achtergrondverhaal toegevoegd om de omlijsting meer diepte te geven... waarbij we inspiratie opdeden uit de designs die 3D People had gemaakt. De beslissing om het thema van het spel te baseren rond godsdienst kwam van ihobo directeur Chris (Bates, redactie) die het spel gescript heeft en de hoofd-designerrol op zich nam. Hij houdt er wel van om spelers te confronteren met een aparte benadering van vertrouwde onderwerpen.

3. Wanneer kwam je voor het eerst op het idee en hoe lang is het spel al in ontwikkeling?

Peter: Kult heeft een erg lange en kronkelige ontwikkeling achter de rug! We begonnen in 2001 aan de game-engine te werken, maar Kult zelf kwam pas later. Hoewel wij bij 3D People genoeg professionele ervaring hebben als artiesten en programmeurs, had niemand van ons nog aan games gewerkt zodat Kult een leerproces is geweest voor ons. Eind 2003 begonnen we met ihobo te praten, zodat de game mechanics, het verhaal en de structuur allemaal dit jaar zijn toegevoegd - we hebben het erg druk gehad!