Boek: Rosario Capacchione - Het goud van de Camorra

Rosario Capacchione is onderzoeksjournalist uit Italie en heeft zelfs een eigen Italiaanse Wikipediapagina. Sinds 1985 is ze werkzaam bij de Italiaanse krant Il Matino in Napels. In de laatste 20 jaar heeft ze veel, heel veel, aandacht besteed aan de Camorra, de Maffia zoals we deze tegenkomen in Napels en omgeving. Met het uitgeven van het boek haalde de schrijfster zich echter de woede van de Camorra op haar hals. Dit werd duidelijk tijdens het grote Spartacusproces in 2008. Een advocaat van een van de beklaagde leden las een brief voor waarin onder andere bedreigingen werden geuit aan Rosario Capacchione. Die feiten hebben ervoor gezorgd dat Rosario sinds dat moment onder strenge beveiliging leeft.

Wat heeft zo'n journaliste dan allemaal gedaan om zo'n machtige organisatie bang te maken? Ten eerste heeft ze als journaliste natuurlijk heel veel gepubliceerd, ten tweede is er daar het boek. In dit boek beschrijft ze uiterst nauwkeurig alle bedrijvigheden en acties van een van de grootste Camorrafamilies. Zo beschrijft ze onder andere de werkzaamheden van de grote boss, Francesco Schiavone, maar tevens ook de leden van de Casalesi-clan. Tijdens die beschrijvingen komen allerlei feiten naar boven. Hoe heeft de Camorra zich uitgebreid, op welke momenten brengen ze hun gewelddadigheden op en waar komt toch al de buffelmelk voor de echte Mozzarella vandaan. De Camorra is namelijk in allerlei zaken verwikkeld. Zelfs wegen en bruggen zijn niet vreemd voor ze. Ze regelen eerst de aanbestedingen en vervolgens de leveringen van het materiaal en de mensen. Nog een handigheidje waar ze blijkbaar heel goed in zijn is het opstrijken van Europese subsidies van mislukte oogsten. In het boek beschrijft Rosario minutieus wat de Camorra allemaal doet en door wie het werd uitgevoerd of gepland.

Rosario Capacchione

Enige kennis van de Camorra is echter wel vereist, alsmede kennis van de gebruiken en omgeving in Italië, met name rond Napels. Je wordt namelijk bedolven onder een enorme hoop namen, geografische locaties en activiteiten. Al snel kom je erachter dat de eerste pagina’s in het boek helemaal geen introductie was, je zit meteen midden tussen alle feiten. Het gemis van kennis zorgt er dan voor dat het boek erg moeizaam leest. Zijn de locaties en activiteiten nog even snel bij te spijkeren voor de gewillige lezer, de stortvloed aan personen wordt al snel teveel. Vooral omdat deze niet netjes in chronologische volgorde voorbij komen. Mede hierdoor is het boek eigenlijk alleen geschikt voor de kenners van de situatie, of voor diegene die er graag een studie van maakt. Een geannoteerde uitgave zou misschien geen gek idee zijn, alleen is de kans dan erg groot dat het boek in omvang ruim verdubbelt.

Uitgever: Lebowski ISBN: 9789048802265 Pagina's: 256

Kijk voor meer boeken in Boeken.