CD: Lynyrd Skynyrd: God & Guns

Lynyrd Skynyrd komt deze maand met een nieuwe cd. Voor wie de naam geen belletje doet rinkelen, je kent ze echt wel. Nummers als 'Sweet Home Alabama', 'Simple Man' en de ultieme klassieker 'Freebird' zijn grijsgedraaid door radiostations en klinken je vast bekend in de oren. In de ritmes zit een cadens die bij iedere roadtrip prima zouden passen. De zang is rauw en vol. De rock stevig en meeslepend. De teksten liggen makkelijk in het gehoor en voelen halverwege de nummers al bekend genoeg om mee te zingen. Maar in die teksten zit ook meteen een potentieel probleem. Ter illustratie een denkspel:

Het is waarschijnlijk lastig als nuchtere Hollander, maar beeld je eens in: je rijdt met je pick-up truck over een brede verlaten strook asfalt met aan beide zijden eindeloos boerenland. Je hebt de raampjes naar beneden gedraaid, want het is warm. Je auto laat een flinke stofwolk achter en je hond steekt ter verkoeling zijn kop uit het raam zodat zijn bastaardoren flapperen in de wind. Je geweer staat tegen het dashbord geleund. Je bent op weg naar huis, waar je vrouw en zes kinderen wachten, samen met nog drie honden. Je verheugt je op een middagje sleutelen aan je tractor en bent blij dat je nog wat autowrakken op je erf hebt staan om te strippen voor onderdelen. Je steekt nog een peuk op en vraagt je af of de nationale vlag die achter op je truck prijkt wel groot genoeg is om je vaderlandsliefde uit te drukken. Je krabt je eens aan je haar, wat bovenop stekelig is en uitloopt in een matje dat zweterig aan je nekt plakt. Wat een hitte ook vandaag, gelukkig is het morgenvroeg in de kerk gewoon weer lekker koel. En daarna gezellig barbecuen met je maten.

Bedenk je nu eens passende muziek bij bovenstaand tafereel. Juist ja, Lynyrd Skynyrd dus.

Godvrezende, wapensupportende rednecks. Het klinkt misschien allemaal wat stereotyperend maar het is een imago dat ze zelf maar wat graag hoog lijken te houden. Zo hebben ze hun nieuwe album God & Guns genoemd. En zo zingen ze teksten als "last night I heard this politician, talking 'bout his brandnew mission, liked his plans but they came undone when he came around to God and guns. I don't know how he grew up but it sure wasn't down at the hunting club, cause if he was he'd understand just a little bit more about the working man. God and guns keep us strong, that's what this country is founded on." Verder zingt zanger Johnny Van Zant over zijn 'Southern Ways' en wijst hij er in het nummer 'This Ain't My America' op dat hij het niet vindt kunnen dat een volle tank benzine 100 dollar kost en kinderen niet meer in alle scholen kunnen bidden.

Tja, wat moet je daar nou mee. Van de ene kant zijn teksten slechts een onderdeel van het gehele plaatje en maakt het allemaal niet uit. Van de andere kant liegen de teksten niet om hun politieke voorkeuren en culturele achtergrond. Een politiek waar je het maar net mee eens moet zijn en een cultuur waar wij Nederlanders weinig gemeen mee hebben. Muzikaal gezien is het fijne simpele muziek, die weinig nieuws toevoegt aan het genre, maar wat makkelijk in het gehoor ligt en bij de eerste keer luisteren al bekend en vertrouwd klinkt.

Hoe nu te oordelen? Mag je een album veroordelen omdat het een ver-van-je-bed-show is? Mag je een album veroordelen omdat 'een bekend geluid' eigenlijk betekent 'niks nieuws'? Mag je een album veroordelen wanneer het ingaat tegen je eigen politieke opvattingen? Wanneer het antwoord hierop 'nee' is dan krijgt deze plaat een hele dikke vier. Is het antwoord echter ja, dan is een twee al heel royaal. In het midden ligt hierbij dus een vrij nietszeggende drie sterren.

Tracklist
1.Still Unbroken 5:06
2.Simple Life 3:17