CD: Manu Chao - Baionarena

Manu Chao wordt oud, 49 alweer. Niet dat een muzikant jong moet zijn, soms is de toename in jaren, ervaring en wijsheid alleen maar goed voor de muziek. Kijk maar naar Tom Waits, Johnny Cash of Ry Cooder. Maar Manu Chao maakt feestmuziek avant la lettre en dat combineert vaak beter met een jong, enthousiast en springerig type. Maar wat blijkt nu bij José-Manuel Thomas Arthur Chao, dat enthousiaste en springerige is in elk geval blijven hangen. En dat valt vooral op tijdens zijn live-uitspattingen die bijna een garantie zijn voor een fiësta.

In 2002 kwam de livehit Radio Bemba Sound System uit waarop dit al eens te meer bewezen werd. Daarna was het wachten geblazen op een vervolg. La Radiolina was een zomers studio-album, maar Manu Chao live heeft toch iets extra's: meer pit, energie, lading, vonken en enthousiasme. In 2008 verscheen Estación México en een jaartje later komt de goede man met Radio Bemba Baionarena. Een live-registratie van het concert in het Franse Bayonne, eind juli 2008.

De registratie is geen misselijke, kwantitatief gezien in ieder geval niet. Maar liefst 33 tracks verdeeld over twee discs plus nog een dvd van het concert. Manu Chao trapt af met de gierende alarmen van 'Panik Panik' en het publiek klinkt dan al uitzinnig. De percussie zweept de mensenmassa nog meer op. Naadloos loopt het over in 'El Hoyo' waarin de blazers hun aanstekelijke bijdrage leveren. En ook al klinkt het soms wat rommelig, het feestgedruis zal er niet minder van worden. Aan de energetische staat zal het dus niet liggen, want dat blijft gedurende het concert wel overeind staan.

Het grote nadeel van de muzikale uitspattingen van Manu Chao zijn echter de aanzienlijke hoeveelheid herhalingen die in de nummers zijn gestopt. Simpele teksten en loopjes worden tot in den treure uitgemolken. Voor even zeker niet erg en nog wel aanstekelijk, maar bij een tracklisting die 33 liedjes telt, kan het wat teveel worden. Daarnaast heeft hij vocaal gezien over de jaren iets in moeten boeten. Luister maar eens naar het low-tempo 'Bienvenida a Tijuana'. Net als bij Spearhead merk je dat de energieke overdracht iets stroever verloopt en niet alles meer zo glad zijn strot uit komt. De geluidskwaliteit van de live-opname had ook iets beter gekund, het klinkt wat vlak.

Desalniettemin is stilzitten verdomd lastig bij deze uitgave. Manu Chao live is en blijft een feest en waarschijnlijk zou hij met een rollator nog het dak eraf blazen. Zijn grootste hits komen voorbij, van 'Clandestino' tot 'La Primavera', maar ook enkele oudjes versieren de setlist. Zo komt 'The Monkey' uit het Mano Negra-tijdperk nog voorbij vliegen. De dvd is daarnaast een mooi toetje van dit feestelijke maal en zet de fiësta-sfeer goed neer. Een opbeurende uitgave die soms van twijfelachtige kwaliteit is maar dat goed maakt in kwantiteit en enthousiasme.

Label: Because Music Releasedatum: Augustus 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.