TV: Vers uit de VS - Melrose Place 2009

De Amerikaanse zender 'The CW' lijkt te willen putten uit het succes van weleer. Vorig jaar kwam er al een remake van 90210, dit jaar was spin-off Melrose Place aan de beurt. Deze hitserie uit de jaren '90, waaraan sterren als Marcia Cross en Heather Locklear hun bekendheid aan te danken hebben, was immers een kijkcijferkanon. Kan dit concept ook in dit decennium kijkers aan zich binden, of zijn soap's niet meer van deze tijd?

Coole jongeren en oude bekenden
De pilot begint met een scene in een nachtclub, begeleid door luide R&B-muziek. De boodschap lijkt duidelijk: Dit is een hippe serie over coole jonge mensen. Het komt een beetje geforceerd over, maar vooruit, we geven de serie nog een kans. Als vervolgens Sydney Andrews, net zoals in de originele serie gespeeld Laura Leighton, dood in het zwembad van het appartement aan Melrose Place 4616, zorgt dat meteen voor de nodige vaart in de serie. Door middel van een aantal flashbacks wordt duidelijk gemaakt dat meerdere hoofdrolspelers reden hadden om haar te vermoorden. Onder deze verdachten een andere oude bekende, Thomas Calabro als Dr. Michael Mancini.
Deze moord is zeker niet de enige verhaallijn die meerdere afleveringen zal vullen, er is in de pilot ook nog ruimte voor een huwelijksaanzoek, een kunstroof, een lesbische affaire en enkele sluimerende liefdes. De echte soapliefhebber zal van al deze intriges smullen!

Het blijft toch een soap
Helaas is Melrose Place niet zo heel geschikt voor een breder publiek. Het camerawerk is flistsend, a la CSI wordt er af en toe uit vreemde hoeken gefilmd, wat het geheel lekker vlot doet overkomen. Ook de muziek verdient een compliment, moderne muziek op goedgetimde momenten en zelfs een hippe moeder die ´Lady Gaga´ kent. Kortom, de makers hebben echt hun best hebben gedaan om de serie aantrekkelijk te maken, maar het blijft toch een soapserie. De drama-elementen betreffen vooral de cliffhangers en niet zozeer de personages. Verwacht geen goedopgeboude verhaallijnen in de trant van de Sporanos. Ook is er helaas geen ruimte voor enige zelfspot of ´knipoogjes´, zoals je die bijvoorbeeld in Desperate Housewives ziet.

Lekkere cast
Aan de cast zal het zeker niet liggen, Stephanie Jacobsen is echte eye-candy voor de heren en speelt haar rol als co-assistent met verve. Ook voor de dames is er genoeg 'lekkers' om naar te kijken, Shaun Sipos' ziet er echt goed uit en zijn acteerprestaties zijn prima. Verwacht wederom geen method acting van hoog niveau, maar daar is het de serie ook niet voor. Kleine tegenvaller is Jessica Lucas, die ook al haar opwachting mocht maken in 90210. In Cloverfield was ze mooi en overtuigend, maar in Melrose Place moet ze het vooral van haat looks hebben; het ligt er allemaal wel erg dik bovenop. Gezegd moet worden dat de scriptschrijvers haar ook niet echt een realistisch scenario hebben toebedeeld. Gelukkig voor Jessica kan het altijd erger. Ook Ashlee Simpson heeft een rol gekregen. Echt jongens? Was dat nou nodig? Zij bewijst in Melrose Place eens te meer kan echt, echt, ECHT niet acteren... Jammer!

Advies:

Als je fan was van het origineel, en als soapseries je aan de buis gekluisterd houden, is het een topper. Hou je meer van serieuzere drama's? Laat deze dan maar aan je voorbij gaan.

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.