DVD: Spiderman: the Complete Series

Wie heeft er vroeger nooit naar gekeken; de geanimeerde serie van Spider-Man. Na de recensie van the Silver Surfer is het dan nu tijd voor de rood-blauwe superheld van de Marvel-boeken.

In het hoofdmenu word je al verwelkomd door de zoete klanken van de Spider-Man theme. In dit hoofdmenu kun je kiezen om een van de zes episodes te bekijken, of alle afleveringen achter elkaar af te spelen. Bij de tweede optie begint vrijwel direct de introductie van de aflevering 'Night of the Lizard'. Peter Parker, verslaggever bij de Daily Bugle en Spider-Mans alter ego, wordt op een zaak gezet van een mysterieus reptiel. Voor de foto van de hagedis looft hoofdredacteur Mr Jonah Jameson duizend euro uit. Parker krijgt de tip om te kijken bij Dr. Curt Conners, specialist in reptielen en overige beesten. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat Conners meer is dan een dokter alleen.

Zoals vanouds is de spanning bij sommige episodes om te snijden. Als je geconcentreerd zit te kijken, begin je mee te leven met Parker en andere personages bij alle dertien afleveringen die op beide dvd's staan. Naast Spidey zijn ook andere grote namen van de partij. Denk hierbij aan de onvergetelijke Lizardman, de pompoen Hobgoblin, de met mechanische klauwen bekleedde Dr. Octopus en natuurlijk Spider-man’s duistere kant: Venom. Deze en meer personen zijn allemaal van de partij in het tekenfilmgeweld van Marvel's wereld. Maar niet alleen de spanning is behouden gebleven, ook de droge uitingen van Spidey en consorten. Regelmatig komen grappen voorbij van 'collega's' Fantastic Four, The Hulk en andere Marvel-helden. Naast dit heeft de droogheid ook effect op de manier van kijken naar de serie. Als kleiner kind zie je alleen de spannende actiescènes die je de complete middag bezig kunnen houden, op oudere leeftijd vallen pas de opmerkingen op die tegen vrienden en vijanden gemaakt worden. Je zit vaker met een glimlach op je gezicht te kijken dan je voor mogelijk houdt.

Qua beeld en kwaliteit is er zeer weinig veranderd. Tuurlijk, in plaats van de serie kijken op een kleine maar dikke televisie heb je nu de mogelijkheid om alles op een HD-televisie te aanschouwen. Maakt dit veel verschil? Nee. De beelden van de tekenfilm zijn nog steeds erg jaren '90, namelijk dof en enigszins donker. Ook het geluid is niet opgevijzeld. De voice-overs zijn net als het geluid ook dof en niet volledig scherp. Was het nou zoveel moeite om het beeld en geluid een beetje te tweaken…
Nog een nadeel is dat bij de optie 'Play All' zowel de intro's als de aftiteling niet zijn weggeknipt, maar gewoon worden afgespeeld. Om dit beiden zes maal te zien is niet fijn.

Al met al is het een leuke dvd om te bekijken, zeker als je nog enig sentiment hebt met de slingerende spinnenman. Mocht je toch niet zo gecharmeerd zijn van de serie, pak dan gerust de films van Spider-Man op (geregisseerd door Sam Riami), met deel vier en vijf in opkomst.

Episodes van seizoen 1:
1. Night of the Lizard
2. The Spider Slayer (part 1)