DVD: Role Models

Hoe dwing je twee volwassenen die hun inner child nog niet hebben losgelaten om op te groeien? Je laat ze mentor zijn van een paar kinderen. Hoe krijg je vier tegengestelde personages in interessante situaties? Gooi ze tegen hun wil bij elkaar en laat ze een maand met elkaar optrekken. In de film Role Models zien we hoe het de vier vergaat. De film was in het voorjaar te zien in de bioscopen en was een redelijk succes. Role Models is sinds kort op DVD verkrijgbaar.

Wanneer Danny (Paul Rudd) zich op een dag beseft dat hij geen doel in zijn leven heeft, besluit hij al zijn frustraties eruit te gooien. Zijn vriendin heeft het net uitgemaakt, hij heeft een vreselijke baan en hij weet zich even geen raad meer. Hij beledigt een ambtenaar in functie, rijdt bijna iemand aan en hij molesteert een standbeeld voor een school. Het duurt dan ook niet lang voor hij zich, samen met zijn collega Wheeler (Sean William Scott) die naast hem in de auto zat, moet verantwoorden voor de rechter. Ze mogen kiezen: of dertig dagen de cel in of een flinke taakstraf. Als pretty boys kiezen ze voor het laatste en ze worden geplaatst bij Steady Wings, een project waarin volwassenen gekoppeld worden aan kinderen die wel een beetje begeleiding kunnen gebruiken. Zowel Danny als Wheeler hebben geen enkele ervaring en dan worden ze ook nog eens gekoppeld aan twee bijzondere kinderen. Wheeler moet optrekken met de grofgebekte Ronnie, terwijl Danny te maken krijgt met Augie (Christopher Charles Mintz-Plasse, McLovin' uit Superbad), een bijna autistische nerd die geobsedeerd is door real life roleplaying. Het wordt een bijzondere taakstraf!

Role Models lijkt in eerste instantie een komedie te worden waarin groffe en banale grappen de boventoon gaan voeren. De hoofdrolspelers zijn er geknipt voor en de film lijkt een bijzonder originele te worden. Toch is Role Models een stuk braver dan je in eerste instantie zou verwachten als je de trailer of zelfs de hoes hebt gezien. Regisseur David Wain wil de kijker blijkbaar -naast het simpele vermaak- ook een goed gevoel meegeven. Daartoe gebruikt hij eigenlijk het recept van de traditionele romantische komedie, al gebruikt hij het voor een totaal verkeerd gerecht. De zoetsappige wendingen in het verhaal zullen bij de doelgroep misschien niet helemaal aanslaan, maar er valt mee te leven. Het maakt het eerste deel van de film, dus voor de plotwending, wel het meest leuke: de soms wat flauwe momenten, waarin plaatsvervangende schaamte en gevoelens van "What the Fuck! elkaar afwisselen, zijn echt de moeite waard. Dat komt ook door de cast, want de twee volwassen hoofdrolspelers lijken echt geknipt voor de volwassen komedie, al komt Mintz-Plasse als puber niet zo goed uit de verf als in Superbad.

De DVD-release van Role Models bevat volgens de hoes de Unrated versie van de film. De vraag is echter wat daarvan waar is voor de Nederlandse film, aangezien er in de Nederlandse bioscopen vrijwel nooit geknipt wordt in de films. Daarnaast is de kijkwijzer voor de release op dvd exact hetzelfde als bij de bioscooprelease. Gelukkig bevat de dvd wel wat extra's, waarbij het helaas wel gaat om de de standaarddingen die je bij zoveel releases ziet: aardige bloopers, een paar (soms erg grappige, maar vaak terecht) verwijderde scènes en een kijkje achter de schermen. Daarnaast bevat de dvd een commentaartrack van regisseur/co-scenarist David Wain, waarin hij bijzonder enthousiast uitleg en inzicht geeft in het maken van de film. Daarnaast is de feature over het spelen van rollenspelen (zoals Augie in de film doet) de moeite waard.

Label: Universal Releasedatum: juli 2009
Kijkwijzer: Waardering film: -
Waardering extra's: