Film: Het Leven uit een Dag

In de wereld van Het Leven uit een Dag duurt een leven maar een dag lang en kun je alles maar een keer doen: je wordt een keer verliefd, hebt een keer seks en krijgt dan, als je geluk hebt, een kind. De dolverliefde Benny en Gini nemen daar geen genoegen mee, en dus bedenken de twee een plan om samen in de hel te komen, een wereld waar alles eindeloos te herhalen valt. Maar natuurlijk pakt dat heel anders uit...

Soms zijn er films die op papier een stuk beter klinken dan ze er op het witte doek uitzien. Het Leven uit een Dag is zo’n film. Het concept is goed, het verhaal lekker romantisch en er wordt een heel andere, bijna sprookjesachtige wereld geschapen. Bovendien prijken er op de filmposter klinkende namen als Tygo Gernandt en Hadewych Minis en de hoofdrol is voor aanstormend talent Matthijs van de Sande Bakhuyzen. Helaas wordt er van deze hoge verwachtingen maar bar weinig waargemaakt.

Centraal staat het liefdesverhaal van de jonge Benny (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) en Gini (Loïs Dols de Jong). Daar gaat het al meteen fout: de twee hebben totaal geen chemie. Hoewel Van de Sande Bakhuyzen zijn best doet met veel dramatisch acteerwerk, overtuigt hun liefde niet. Het helpt ook niet mee dat debutante Loïs Dols de Jong, die het grootste film als een dommig hertje uit haar ogen kijkt, haar teksten oplepelt alsof ze een verhaaltje over Jip en Janneke voorleest.

Ook het verhaal wil maar niet lekker gaan lopen. Na een veelbelovend begin verzandt het helaas in cliché waarin de twee hoofdrolspelers elkaar als volleerde romantische-komedie-personages altijd nét mislopen. Ook bevat de film wel erg veel muzikale montages, die het verhaal weinig verder helpen. Dat maakt de film al snel saai: zelfs de vele seksscènes gaan, ondanks de aantrekkelijke hoofdrolspelers, op den duur vervelen.

Fans van arthousefilms als Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Lost in Translation kunnen wel hun lol op met de vormgeving: veel schokkerige, kleurige en niet gefocuste beelden moeten de film toch enige mate van kunstzinnigheid meegeven. Dat wordt helemaal duidelijk in de tweede helft van de film, want zodra Benny en Gini in de hel belanden schakelt de film over op split screen. Dat lijkt even leuk gevonden, maar regisseur Mark de Cloe doet er niet veel meer mee dan oppervlakkige overeenkomsten in de levens van Benny en Gini te laten zien.

Als er iets is dat Het Leven uit een Dag duidelijk maakt, is het dit: tijd is kostbaar, zelfs in onze wereld. En dan voelt het toch een beetje als een zonde om 96 minuten te spenderen aan een saaie en pretentieuze film.

Label: Dutch Mountain Movies Releasedatum: 3 september 2009
Kijkwijzer: Waardering film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.