Interview: the Sedan Vault op Lowlands

Op het Lowlandsterrein word je doodgegooid met legercodes. Alpha, Bravo, Echo, Juliet... Het interview met The Sedan Vault, bekend van het album 'Vanguard' en de hit 'Unidentified Flying Subjects', vindt ook plaats in (of eigenlijk achter) een door een legercodegecodeerde tent; de Charlie. Hier zitten vier Belgische heren samen met een vrolijke manager, helemaal klaar om geïnterviewd te worden. Ben jij ook klaar? Ja? Mooi, laten we beginnen.

"Lowlands is voor ons een kans om nieuwe mensen te bereiken. Het is voor ons de eerste keer dat we hier staan, het bevalt zeker." Aan een klein houten tafeltje zit de vierkoppige band uit België. Zowel Johan Buyle als Marius en Frederik Meeuwis zitten ronduit te praten, terwijl broer Rutger Meeuwis een beetje alleen aan een eigen tafel zit. Kennelijk heeft hij weinig zin in interviews, iets wat de andere drie juist leuk lijken te vinden. Met de muziek van de Charlie- en de Alphatent op de achtergrond, vervolgen we ons gesprek aan de waterzijde over Lowlands 2009. "Er zijn wel leuke namen te zien, zoals Dizzee Rascal, Grizzly Bear, 2 Many DJ's en the Prodigy. Maar we willen niet van elke groep maar 10 minuten zien, dan gewoon drie grote namen waar we de gehele set van kunnen bekijken."

De afgelopen tijd hebben de heren veel gespeeld. Ook Nederland hebben ze meerdere malen aangedaan, onder andere samen met Voicst. Over de show van Sedan Vault op Lowlands willen ze alvast praten. "We gebruiken wel stroboscooplichten, maar vooral door de muziek willen we opvallen. Onze set willen we niet gaan aanpassen omdat we op een festival spelen. Wij blijven gewoon nog een rockgroep met hier en daar techno-achtige stukken", verklapt Marius. Frederik vult aan. "We willen ook niet emotioneel overkomen op het publiek, maar wel graag met een boks in het gezicht."

the Sedan Vault...en uw interviewer

Het tweede album van de heren, die de titel 'Vanguard' draagt, is in hun ogen goed ontvangen. "Straight A's. We dachten allemaal dat we de eerste cd niet konden overtreffen, maar de recensies waren zeer lovend over Vanguard. Op naar de derde!" Maar niet iedere recensie was positief. "Er was wel een magazine waarvan we de naam niet noemen, maar die reageert altijd zeer negatief op grote dingen." Kortom, dat commentaar hebben ze niet erg serieus genomen. Over serieus nemen gesproken; wat betekent nou precies de naam van de band? " 'Sedan' is een type auto en 'vault' is het Engels woord voor sprong. We hebben deze naam gekozen vanwege schrijfwijze en ook vanwege de klank. Ieder heeft namelijk een eigen uitspraak en interpretatie van de bandnaam." Ook valt bij het uitleggen van de bandnaam de band Guns 'N Roses. Frederik legt het uit. "De link tussen the Sedan Vault en GNR ligt hem gewoon in het beeld dat onze groepsnaam oproept: een wagen die in een ravijn tuimelt. In de GNR-videoclips werd dat beeld ook wel eens gebruikt, net zoals in The A-team." Bandlid Marius laat ook zien dat het er gaaf uit kan zien. Een glazen potje waar een kaars in zit wordt het slachtoffer van de uitleg. Met een flinke uithaal schiet de kaars van het houten tafeltje in de bosjes aan de waterkant. Och, het is weer eens een andere manier van uitleggen.

Het is meestal lastig om te beschrijven wat nou de kracht achtereen band is. Gelukkig weet the Sedan Vault het haarfijn aan ons uit te leggen. "Mensen denken dat we veel nadenken over nummers. Maar de meeste tracks zijn ontstaan door enige spontaniteit. Wat ook speciaal is is dat we alle vier nummers schrijven. PIAS, onze platenmaatschappij, was ook erg verrast dat de hele band aan tafel zat voor overleg." Maar dat is nog niet alles. "We hebben nog nooit met een producer gewerkt. Mochten we er ooit eentje krijgen, dan moet hij flink wat haar op de tong hebben."

Niet alleen de manager moet flink wat 'haar op de tong' hebben, ook the Sedan Vault moet aardig wat verduren. "In Wallonië hebben we ooit een set gespeeld die we niet snel vergeten. Aan het einde van een van onze nummers hoorde je industriele geluiden. Iedereen in het publiek deed ineens de Hitlergroet. We wisten niet of we nou moesten stoppen of toch nog door gingen spelen, want het erge was dat ze die groet nog meenden ook!"
Het is nog even wachten voordat we een derde album kunnen verwachten, maar hij komt er zeker weten aan. "We zijn al bezig met schrijven. Eigenlijk zijn we nooit gestopt met het schrijven, maar veel dingen staan nu in de koelkast. Nog niets definitiefs wat we nu hebben, maar enkel flarden van teksten of stukjes van muziek. Eerst coole dingen zoeken."