CD: Calvin Harris - Ready For The Weekend

In zijn eigen land is de Brit Calvin Harris al vrij populair, maar in Nederland wil hij maar niet doorbreken. Tot de single I'm Not Alone uitkomt, die veelvuldig gedraaid werd op de radio, bij TMF en MTV. Voor de die hard Calvin-fans misschien jammer, omdat de single een meer trance-achtige sound had. Bij de fans is hij meer bekend van singles als Acceptable in the 80's en The Girls. Na het goed ontvangen debuutalbum I Created Disco kwam een paar weken geleden het album Ready For The Weekend uit.

De cd begint zeer sterk met echte Calvintracks (bepaalde elektronische geluidjes duidelijk hoorbaar in singles als Acceptable in the 80's) The Rain, Stars Come Out en You Used To Hold Me. Maar helaas worden de nummers daarna voorzien van een iets ander sausje dan Calvin voorheen deed met The Girls en Acceptable in the 80's. Na het redelijk goede nummer Blue gaat het niveau schommelen en wordt het album erg divers. Opvallend is vooral de 'vreemde eend in de bijt' I'm Not Alone, dat ondanks dat het een goed nummer is niet past bij de rest van de cd door de trance-achtige sound. Ook afsluiter 5iliconeator is een beetje misplaatst en komt niet verder dan pianospel en rustige bliepjes á la Air. Het hoogtepunt van het album is het nummer Flashback. Het nummer heeft een lekker tempo en het makkelijke refrein ('this is like a flashback, this is like a dream') blijft goed in je hoofd hangen. Het nummer erna, Worst Day, is samen geproduceert met hiphopper Izza Kizza. Ook dit nummer heeft een pakkend refrein, maar het refrein is helaas ook meteen het enige goeds aan het nummer. Calvin lijkt zijn sound weer te pakken te hebben bij het nummer Relax, waarin hij na een minuutje een goede beat tevoorschijn tovert. De Schotse producer houdt die sound nog een nummer lang vast met Limits, maar de sound verdwijnt meteen weer als Burns Night wordt ingezet. Burns Night is wederom een misplaatst nummer. Het nummer mist tempo en een lekkere beat, zoals we die verwachten. Het volgende nummer is voor sommige mensen al bekend van de Coca Cola-reclame, Yeah Yeah Yeah La La La. Dit nummer is het net niet, het bevat wel een goede beat, maar het mist weer die Calvin Harris-sound. Ten slotte het bekende nummer Dance Wiv Me met rapper Dizzee Rascal. De samenwerking klinkt goed, alleen is het meer een nummer voor een album van Dizzee Rascal.

Het album heeft een paar luisterbeurten nodig voordat je het begint te waarderen en van sommige nummers toch de schoonheid gaat inzien. De beoordeling voor dit album is moeilijk te kiezen, omdat het een zeer divers album is. Toch haalt dit album het niet bij het eerste album I Created Disco, daarvoor mist het teveel nummers met de Calvin Harrissound. Voor de mensen met een brede muzieksmaak zal dit een redelijk goed album zijn en is het goed voor 3 sterren. Voor de Calvinfans die het album kopen, omdat ze het eerste album goed vonden zal het toch een beetje teleurstellend zijn en krijgt het 2 sterren. De mensen die I'm Not Alone-achtige nummers verwachten worden helemaal teleurgesteld, want dat nummer is een beetje de uitschieter van het album. Voor die mensen krijgt het album slechts 1 ster.

Over het geheel gezien is het album niet slecht en bevat het goede nummers, maar Calvin kan zijn eigen sound maar niet vasthouden tijdens de cd en dat resulteert in nummers als Burns Night en 5iliconeator. De nummers zijn redelijk tot goed, maar passen helaas niet allemaal op een cd van Calvin Harris.

Label: Fly Eye Releasedatum: Augustus 2009

Kijk voor meer muziek ook eens in het forum Muziek