Interview: Roosbeef op Lowlands

Je houdt van haar of je vindt haar helemaal niks: Roosbeef. De 20-jarige zangeres die beter bekend staat onder de naam Roos Rebergen heeft de afgelopen tijd veel kunnen bereiken. Op twintigjarige leeftijd een eigen band, succesvol album en zelfs twee optredens op Lowlands; een set van een uur in de India-tent en een kleine set bij 3 On Stage. Afgeschermd van de zon vond een kort interview plaats achter de schermen van de India-tent, met een enigszins vermoeide Roos.

Qua optreden is het wel de eerste keer dat Roos op Lowlands is, maar als bezoeker heeft ze wel eerdere jaargangen meegemaakt. "Vanaf mijn 13e zit ik wel backstage op Lowlands, want mijn vader zit in de productie. Maar ik stond niet op een gewone camping, maar op een medewerkerscamping." Hierdoor heeft Roos Lowlands op een totaal andere manier gezien dan andere bezoekers van het festival. Maar toch heeft ze een beeld van het Biddinghuizense feest wat iedereen ook heeft: "Een groot feest. Het maakt het leuk omdat er zoveel verschillende mensen, artiesten en bezoekers zijn." Er is op Lowlands 2009 ook nog wel het een en ander wat Roos wil bekijken voordat ze weer weg gaat. "Ik ga nog even naar Lily Allen en Wilco, verder zie ik het wel."

Roos Rebergen

Wat is precies te kracht achter Roosbeef? "Dat we een groep zijn. De mensen die erin zitten kloppen gewoon. Je weet wat je aan elkaar hebt, dat is onze kracht." Het ontstaan van de groep rondom Roos is ook zeer makkelijk verlopen. "De bassist ken ik al anderhalf jaar, nog van school. De rest van de bandleden ken ik allemaal van vroeger." En als krachtige groep doet de band na enkele grote festivals ook weer vele clubs aan. Dit houdt dus ook in dat het schrijven van nieuwe tracks ook even op zich laat wachten. "Pas na de clubtour ga ik beginnen met schrijven. Misschien dat ik in november, december of januari aan de nieuwe plaat ga werken. Ik heb al wel ideeën, maar nog niets concreets."

Tijdens het beantwoorden van sommige vragen leunt ze aardig vermoeid op haar arm en schuifelt af en toe heen en weer op de houten bank. Het is te merken dat ze na de twee optredens en vele interviews er aardig doorheen zit. Wellicht heeft het tweede optreden er enigszins ook veel mee te maken. Naast Moke is ook Roos niet erg te spreken over 3 On Stage. "Ik had een veel te kleine monitor, ik hoorde bijna niets! Het is zeker een groot verschil in vergelijking met de eerste tent (India (red.) ). Natuurlijk veel kleiner, maar wel andere omstandigheden." Maar dit is niet een van de vreemdere concerten van Roosbeef. "Ik kijk eigenlijk niet meer van die vreemde dingen op. We zijn eens een keer na drie nummers afgekapt en moesten van het podium, maar het apartste was toen een oude man naar ons ging toeteren. Uiteindelijk werd het een battle tussen die oude man en ons. Nee, we hebben slechtere omstandigheden gehad." Na het geven van dit laatste antwoord groeten en bedanken we elkaar nog even en dan is Roos weg. Misschien dat ze nu even tot rust kan komen.