DVD: Jeff Buckley - Grace around the world

Twaalf jaar na zijn verdrinkingsdood is Jeff Buckley nog steeds hot. Zo zong Lisa tijdens de opnames van X-factor dit jaar het door Buckley bekend geworden Hallelujah, wat al bij de Britse Idols van 2008 gezongen werd door Jason Castro en in 2007 door de Zweedse Idolskandidaat Amanda Jenssen.

Niemand evenaart echter de diepte en gevoeligheid die Buckley zo prachtig weet over te brengen en waarmee hij bekend is geworden. Door zijn helaas vroege dood, hij was mocht slechts 30 jaar worden, komt er geen nieuw materiaal meer van hem uit. Wel heeft Sony een dvd/cd-set uitgebracht met een audio- en videoverslag van de Grace tour en daarbij een aardig aantal goodies. De set is er in twee versies, de gewone en de 'limited edition deluxe' versie die een extra documentaire dvd bevat. Deze review gaat over deze speciale editie.

Nu hoeft leuk niet altijd goed te zijn en goed niet altijd leuk. Leuk is in dit geval dat het voelt als Sinterklaasavond om een heel pakketje in handen te krijgen en uit te kunnen pakken. De inhoud bestaat uit een dvd met registratie van de Grace-tour, een dvd met een documentaire, een cd, een persbericht uit 1994 over het uitkomen van het studio-album Grace, een grote concertposter, een klein boekje met quotes van bandleden, een aantal ansichtkaarten, een geplastificeerde all-accesspas van de tour en tenslotte een boarding pass van een vlucht die Buckley ooit maakte van Los Angeles naar Sydney. Dat is zeker niet niks, sterker nog, dat is een heleboel.

Leuk is ook dat vanwege de hoeveelheid materiaal er veel te horen en te zien is van Buckley. De cd is genaamd Grace around the world en bestaat uit 12 geremasterde live nummers van zijn twee jarige Grace tour, na het uitkomen van het gelijknamige album in 1994. De eerste dvd draagt dezelfde naam als de cd en geeft de beelden bij de nummers van de cd, samen met vijf extra items waaronder een interview. Tussen de muziek door zijn 'behind the scene'-stukjes te zien. Voor mensen die liever alleen de muziek opzetten zonder onderbreking is er een 'just play the music'-optie. De derde dvd bestaat uit een documentaire Amazing Grace: Jeff Buckley van dik een uur waarin verschillende mensen uit Buckleys persoonlijke leven aan het woord komen, maar ook artiesten die door hem zijn beïnvloed en natuurlijk beelden van hemzelf. Leuk detail is dat zijn moeder uitvoerend producent is van deze set.

Screenshot disc drie 'Amazing grace, Jeff Buckley'

Allemaal erg leuk. Maar is het ook goed? Het geluid op de cd is in ieder geval zodanig dat je bij ieder nummer weer even aan de volumeknop moet draaien, het geluidsniveau verschilt duidelijk per track. Daarbij voegt de cd niet heel erg veel toe aan de set, behalve dat de nummers geremastered zijn, omdat al deze nummers ook al op de dvd beluisteren zijn. Wat betreft die dvd... van de 17 items staan vier nummers er dubbel op. Natuurlijk in andere uitvoeringen waardoor het leuk is om de verschillen te beluisteren, maar toch, het lijkt meer dan het is. Daarbij lijkt het twijfelachtig of de uitvoering van Hallelujah de beste is van de gehele tweejarige tour, want deze versie mist de bezieling en diepte waar het nummer juist zo om bekend staat en is bovendien qua geluid erg matig. Misschien dat het een handreiking is naar het Japanse publiek, aangezien deze versie van het concert in Tokyo afkomstig is. Gelukkig is er over de documentaire niks negatiefs te melden, het is gewoon fijn om te kijken en hij doet wat er beloofd wordt, een beeld geven van de kracht van Buckleys succes.

Al met al is deze set niet zozeer aan te raden qua kwaliteit maar vooral vanwege de hoeveelheid materiaal, ook al lijkt het op het oog meer dan dat het is vanwege alle dubbele nummers en de overlap in geluid- en beeldmateriaal. Geen vijf maar vier sterren, omdat de cd tegenvalt qua samenstelling en geluidskwaliteit, maar de set verder gewoon erg leuk is. Voor mensen die niet zo bekend zijn met Jeff Buckley is het een mooie uitgebreide introductie. Voor de fans is het leuk vanwege de extraatjes en de mogelijkheid om verschillende versies van hetzelfde nummer te beluisteren.

Tracklist

DVD: GRACE AROUND THE WORLD

Part 1: Main Program (85:47)