DVD: Valkyrie

Met dank aan vrolijke-frits voor de review.

Dat Adolf Hitler ontsnapt is aan een aantal aanslagen op zijn leven tijdens de Tweede Wereldoorlog is bij een hoop mensen bekend. Nu is er één van die aanslagen verfilmd en wel met Tom Cruise en 'onze' Carice van Houten. Valkyrie ging de wereld over en zorgde er voor dat Carice ook diezelfde wereld over ging.

De film gaat over een operatie, genaamd 'Valkyrie'. Laat je overigens niet in de luren leggen; tijdens de film komt veelvuldig 'Walküre' in beeld en ondertiteling, Valkyrie is de Engelse vertaling daar van. In het begin van de film wordt er een klein beetje Duits gesproken wanneer Tom Cruise zijn dagboek optekent. Dit is het enige Duits in de film, daarna wordt er louter Engels gesproken. Op sommige momenten wel wat vreemd, der Führer die Engels praat blijft raar. Als je daar doorheen kijkt, valt het gelukkig wel mee. Valkyrie gaat dus over een aanslag op Adolf Hitler en de operatie die daarop moet volgen wanneer hij daadwerkelijk dood is.

Generaal von Stauffenberg verliest in Afrika een aanzienlijk deel van zijn handen en daarbij ook nog een oog. De geradbraakte Von Stauffenberg keert terug naar Duitsland om daar verder in de oorlog te vechten. Hij is eigenlijk een tegenstander van het regime van Hitler en hoopt een aantal medestander te vinden. Eenmaal terug in Duitsland werkt Von Stauffenberg zich snel omhoog, totdat hij in direct contact staat met Hitler, precies de plek die hij graag wil innemen.

De aanwezigheid van Carice van Houten in de film doet ons Nederlanders goed, maar er mag ook gezegd worden dat haar rol als de vrouw van Von Stauffenberg prima gespeeld is, maar niet bijzonder. Gelukkig maar, want het was anders weer een romantisch verhaal binnen het hoofdverhaal geworden. Jammer voor Carice, goed voor de film. Overigens is de rol die hartsvriendin Halina Reijn vervult aanzienlijk kleiner.

Er is een hoop aandacht geschonken in Nederland aan Valkyrie toen deze uitkwam omdat er een Nederlandse actrice meespeelde naast de 'grote' Tom Cruise. Maar als we eerlijk zijn, is hij alleen de reden dat Valkyrie een redelijke film is. Tom Cruise houdt de film hoog qua niveau, want verder is het niet zo'n heel speciale film. We hadden er veel van verwacht, maar het is er niet uit gekomen. Niet dat het een slechte film is, maar het verwachtingspatroon was vooraf erg hoog. Over de Tweede Wereldoorlog zijn veel films gemaakt, erg goede ook nog, het is lastig om daar overheen te kunnen komen. Valkyrie is dat helaas niet gelukt.

Label: 20th Century Fox Home Entertainment Releasedatum: Juli 2009
Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering extra's: n.v.t.