DVD: My Name Is Earl - seizoen 1

Op het gebied van sitcoms heb je tegenwoordig zo enorm veel keuze dat er haast wel iets van je gading bij moet zitten. My Name Is Earl weet zich aardig staande te houden in het genre. De onnozelheid in de basis van deze serie maakt hem meteen ook succesvol. Seizoen 1 is nu op dvd verkrijgbaar.

Karma
Earl Hickey (Jason Lee) lijkt alles in zijn leven verkeerd gedaan te hebben en het heeft hem tot crimineel gemaakt. Wanneer hij een lottoticket kwijtraakt na een aanrijding en als gevolg van deze aanrijding ook nog in het ziekenhuis belandt, is dit voor Earl aanleiding om zijn leven te beteren. Nog half in coma hoort hij op tv iets over karma, het bekende 'wie goed doet, goed ontmoet', en dit is de ommekeer in zijn leven. Earl is vastbesloten al zijn fouten goed te maken. Dit neemt hij wel heel serieus en hij maakt een lijst met al zijn daden, tot de kleinste en onschuldigste pesterijtjes op school aan toe.

[sun]De cast van My Name Is Earl[/sub]

De hulptroepen
Hij hoeft het echter niet alleen te doen, zijn broer Randy (Ethan Suplee) wil hem maar wat graag helpen... van de regen in de drup. Verder zien we latina Catalina (Nadine Velazquez) en zijn ex-vrouw (Jaime Pressly) in de serie het nodige vrouwelijke tegenwicht geven. De hele serie straalt absurdisme en gestoordheid uit. Dit op zich is al humor genoeg, zonder de oneliners die er nog een schepje bovenop doen. Jason Lee is perfect gecast om de ietwat excentrieke, maar toch vooral goeiige Earl te spelen. Zijn voorkomen en karakter máken de rol. De aanvullende personages werken ook juist heel goed als áánvulling.

Voldoende extra's
Seizoen 1 bestaat uit een set van vier schijven, inclusief het bonusmateriaal en is al een tijdje verkrijgbaar (maar werd nu pas ter beschikking gesteld van FOK!). Zoals meestal het geval is bij series die op dvd verschijnen, kent ook My Name Is Earl een behoorlijk set extra's. De overbekende weggelaten scènes, diverse audiocommentaren, een making of en tot slot een geheel tweede pilot die aantoont hoe de serie anders had kunnen beginnen als Earl níet zou proberen zijn leven te beteren maar juist het tegendeel zou doen... er zou dan een totaal andere serie zijn ontstaan. Misschien leuk om die later alsnog als spin-off uit te werken. De set extra's geven deze release net dat beetje meer dan wanneer je alleen op tv de afleveringen zou bekijken en met drie sterren een terechte waardering voor de moeite om dit materiaal op te nemen op de schijfjes.

Je zult je geen buil vallen aan de aanschaf van deze serie, hij is zeker de moeite waard, ook om meermalen te kijken. De extra's voegen ook iets toe dat de televisie je niet kan bieden. Dus ondanks dat de serie regelmatig op tv verschijnt, is de aanschaf van de box toch wel te verkopen. Ook seizoen twee is inmiddels op dvd verkrijgbaar, mocht je na seizoen één enthousiast zijn geworden...

Nog even een grappig weetje: het karakter van Earl is lichtelijk gebaseerd op de schoonvader van de bedenker van de serie... het zal je schoonzoon maar zijn!

Label: Fox Releasedatum: Juni 2009 Kijkwijzer:
Waardering Film: