CD: Crypsis - Statement Of Intent

Grzegorz Luzynski is onder zijn alias Crypsis één van de rijzende sterren in de hardstyle-scene. Hij werd ontdekt door DJ Luna die hem eind vorig jaar een contract aanbood bij zijn label Minus Is More. Dat het snel kan gaan blijkt uit het feit dat zijn debuutalbum Statement Of Intent inmiddels gereleased is waarop zijn werk is verzameld.

Met 'Tuatara' opent het album met één van de bekendste tracks van Crypsis. Het pakkende melodietje is te vinden op verschillende compilatie-cd's, is deze zomer al op heel wat feestjes te horen geweest en zal ongetwijfeld vaker voorbij komen. Hetzelfde geldt voor 'Get Hit', een samenwerking met Sasha F. Beide sterke producties met een vergelijkbare opbouw. Dat is iets wat geldt voor alle tracks op het album. De opbouw is grotendeels hetzelfde, het is melodieus en de gebruikte kicks zijn voor hardstylebegrippen vrij ruig. Op zich niet vreemd, omdat Crypsis ook actief is met hardcore onder zijn alias Crucifier en is als Crackor lid van de live-act van Angerfist.

Tijd om er een paar tracks uit te pakken. De hoeveelheid energie in 'Sonic Sabotage' is gigantisch: een prima samenspel tussen de synths en de kicks. 'Highest Pressure' heeft een heerlijke break die leidt naar een beukende climax van de track. Natuurlijk ontbreken de samenwerkingen met zijn mentor Luna niet. 'Choices' en 'Torture' zijn best of both worlds: de ervaring van Luna en het talent van Crypsis. Hetzelfde geldt voor 'Transmission' dat hij samen produceerde met hardstylekoningin Dana. Afsluiter 'Before The Storm' is een waar meestwerkje door de combinatie van de synths. Een klein kippenvelmomentje!

Dat Crypsis in korte tijd een hoop respect heeft opgebouwd bij de gevestigde orde blijkt uit het feit dat zijn producties door veel dj's gedraaid worden. En dat is dan ook niet meer dan terecht. Productietechnisch zitten zijn platen prima in elkaar, al zou wat meer afwisseling zou geen verkeerd idee zijn. Een uurtje luisteren lijkt wat eentonig te worden. Dat er potentie in Crypsis zit is duidelijk, deze jongen gaat groot worden!

Label: Cloud 9 Dance Releasedatum: 25 juni 2009 Waardering:

Kijk voor meer muziek in CD's.