Film: Wendy & Lucy

De zomertijd is aangebroken en dat betekent dat er traditiegetrouw wat minder films in première gaan dan bijvoorbeeld in het najaar. Toch is er nog voldoende te zien in de bioscoop. Zo kun je vanaf deze week naar Wendy & Lucy, een aangrijpend verhaal over het leven van een jonge vrouw die op zoek is naar geluk.

Alaska
Wendy (Michelle Williams) treft het niet zo in het leven en ze is dan ook naarstig op zoek naar dat beetje geluk dat het leven weer aantrekkelijk maakt. Ze neemt een baan in Alaska. In haar oude, aftandse Honda vertrekt de jonge Wendy vanuit Indiana om in het mooie Alaska een nieuw leven op te bouwen. Samen met haar trouwe hond Lucy en met niet meer dan 600 dollar begint ze aan het avontuur. De reis doet haar echter al snel in Oregon belanden, waar haar auto het begeeft. Alsof het belanden in dit stadje nog niet voldoende was, verliest ze ook Lucy uit het oog. Wendy weet zich geen raad zonder haar trouwe maatje. Eindeloos lang struint ze de straten af op zoek naar Lucy. Wanhoop neemt langzaamaan bezit van haar. Gelukkig is daar de redding in de vorm van de hulp van een wat oudere beveiligingsbeambte. Hij weerhoudt Wendy ervan de moed helemaal te verliezen en er ontwikkelt zich een mooie vriendschap tussen de twee vreemden.

Warmte en liefde
Het verhaal van Wendy & Lucy wordt niet gekenmerkt door snelle actie, maar door emotie. Het draait vooral om de liefde en warmte die vriendschap in het leven kunnen betekenen. Vriendschap niet alleen tussen mens en mens, maar ook tussen mens en dier. De hele film draait om Wendy en haar leven, een behoorlijk zware opdracht voor de actrice die deze rol vertolkt. Maar Michelle Williams slaagt er erg goed in. Ze weet de emoties die haar personage ondergaat heel goed over te brengen op de kijker. Je leeft enorm met haar mee.

Ondanks dat we weinig weten over hoe Wendy op dit punt in haar leven is gekomen en waarom ze zich zo voelt, levert dit geen belemmering op voor het verhaal. Het geeft juist wel iets mysterieus aan het geheel. Je hoeft het ook eigenlijk helemaal niet te weten, de focus ligt op het hier en nu, op het leven dat Wendy nu leidt en het leven dat zij zo graag wil vullen met wat meer geluk. Deze verhaallijn lijkt erg dun, maar door de emotie en warmte die eruit straalt is het meer dan voldoende. Het maakt de film tot een intieme beleving.

Intimiteit boven actie en special effects
Filmmaker Kelly Reichardt maakte eerder al Old Joy. Deze nieuwe film toont wederom aan dat Reichardt vooral goed is in het produceren van intieme films met een kleine bezetting. De cameravoering draagt bij aan dit gevoel van intimiteit. Soms heb je als kijker een beetje een beschaamd gevoel over het feit dat je zo dicht bij het hoofdpersonage lijkt te zitten. Een kracht die Reichardt als geen ander beheerst.

Wendy & Lucy is zoals gezegd een opmerkelijk, warm, emotioneel en intiem verhaal. Geen spectaculaire acties, geen grootse meeslepende special effects, maar een pure beleving van het leven. Een zekere vier sterren zijn op zijn plaats, vooral verdient door de hoofdrolspeelster en de regisseuse.

Label: Foreign Media Releasedatum: 6 augustus 2009 Kijkwijzer: niet bekend
Waardering Film:

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.