CD: Putumayo - Brazilian Café

Een lekker mellow gevoel neemt bezit van je. De eerste klanken van de nieuwste Putumayo-cd beloven weer veel goeds. Het label is al jaren een vaste waarde op FOK! en dus pakken we Brazilian Café natúúrlijk mee voor een review, zeker in deze zomertijd een goede keus voor mensen die niet de financiële middelen hebben om op vakantie te gaan maar toch het vakantiegevoel willen krijgen... Al is het in de achtertuin of op het balkon tien hoog in Amsterdam.

Café-serie
Putumayo kent een heuse Café-serie (eerder verschenen onder andere al French Café en Italian Café) en daar valt deze cd onder. Maar laat je niet door de naam misleiden, dit album doet het ook heel goed in je woonkamer, in de auto of op kantoor (al zal de baas er daar minder blij mee zijn, want van werken komt dan ongetwijfeld niets meer). Met een lijst van twaalf nummers tijd om even lekker te relaxen.

De cd start met Djavan, 'Embola a Bola'. Een lekkere binnenkomer, waarbij de ritmes je meteen in de juiste sfeer brengen. Hoe belangrijk is een goede opening? Heel belangrijk; het trekt je het album mee in en dat doet Djavan. Via zwoel klinkende teksten, aanstekelijke ritmes en prachtig akoestisch gitaarspel word je het album doorgeloodst. Braziliaans klinkende namen als Teresa Cristina, Rosa Passos en Marcia Salomon weten ieder voor zich je hart te winnen.
Ana Costa en Oswaldo Cavalo nemen je aan het einde van cd op lekkere, ritmische wijze mee. Een perfect slot van een heerlijke zomer-cd. Jammer dat je met een kleine 40 minuten niet meer voorgeschoteld krijgt. Maar daar is een oplossing voor... "repeat"!!

Alexander Leão

Brazilian Café heeft alles in zich
Wanneer je het geheel onder een bepaalde noemer wilt plaatsen, dan komen als muziekrichtingen als samba, bossa nova en jazz bovendrijven. Putumayo weet deze muziekstromingen tot een warm geheel samen te smelten. Pakkend, aanstekelijk en bij tijd en wijle romantisch aandoend; zo zou je de verzameling nummers goed kunnen omschrijven. Elke artiest die op het album is opgenomen, voegt daadwerkelijk iets toe aan de selectie tracks. Het is een opeenstapeling van mooie nummers, van slow- tot uptempo, van ritmisch mager tot ritmisch volvet. Je waant je in Braziliaanse oorden, stranden met mooie 'Ronaldinho's' doemen voor je ogen op en dat allemaal terwijl je wellicht het merendeel van de tijd dat je deze cd beluistert gewoon in ons eigen Nederland zult vertoeven. Dát is de kracht van Putumayo: ze geven je die belevenis!

Nederlandse inbreng
Op het nieuwste album staat ook een gedeeltelijke Nederlandse inbreng. De in ons land wonende Ceumar is door de selectie heen gekomen en prijkt op nummer 5 in de tracklist. 'Feliz e Triste' toont aan dat ons land niets af doet aan de sfeer die er geschept wordt. Wil je meer van Ceumar horen? Dat kan, want op 11 september a.s. speelt zij samen met Mike del Ferro Trio[/i, in het World Music & Dance Center in Rotterdam. De cd [i]Brazilian Café komt vanaf 20.30 uur tot leven... beleef de nazomer live in eigen land.

Ceumar - Feliz e Triste (live)

Het bekende 'goede doelen steunen' van het label
Het goede doel bij dit album, iets dat Putumayo altijd aan zijn releases koppelt, is Terra dos Homens Brazilian Association. Een gedeelte van de opbrengst van de verkopen gaat naar deze organisatie. In Nederland is de stichting ook bekend, maar het gaat hier uiteraard om de Braziliaanse tak.

Putumayo krijgt wederom de topscore van FOK!, vijf sterren voor Brazilian Café, de perfecte begeleider van de komende zwoele augustus-avonden.

Tracklist

1 Djavan • Embola a Bola (Cateretê)