CD: Rhythms del Mundo - Classics

Muzikanten en goede doelen gaan al tijden hand in hand. Michael Jackson was blijkbaar de grootste gulle gever aller tijden, Bob Geldof zet zich al jaren in voor onze aarde, Bono en consorten zijn politieke stijliconen geworden die behoorlijk wat invloed kunnen uitoefenen en een platenmaatschappij draagt via muziek bij aan goede doelen. Ditzelfde principe geldt voor het project Rhythms del Mundo en is er volgens de cover van de plaat "to help avert climate crisis and for natural disaster relief". Een goed initiatief van Artists Project Earth (APE), waar grote artiesten van nu zich bij hebben aangesloten.

In 2006 kwam de eerste verzamelaar uit, Rhythms del Mundo Cuba, waarop Ibrahim Ferrer en Omara Portuondo (Buena Vista Social Club) nummers (mee)speelden van artiesten als Coldplay, Sting, Arctic Monkeys, Dido en U2. Ditmaal behelst het thema van het project enkele klassiekers, vandaar de titel Rhythms del Mundo - Classics. In navolging van het Cuba-concept uit 2006 hebben de klassiekers op deze plaat ook een Cubaans/Latin tintje gekregen. Ook nu zijn er grote artiesten gevraagd om zich in te zetten voor het project. Dit resulteert in een indrukwekkende lijst namen die op relaxte en Cubaanse wijze klassiekers interpreteren.

Zo trappen The Killers af met 'Hotel California', The Rolling Stones coveren 'Under The Boardwalk' en nemen de [i]Editors een 'Walk On The Wild Side'. Zelfs Barack Obama lijkt begaan met het project, een quote uit zijn inauguratierede staat vermeld in de inlay van de plaat. Iets wat zoveel zal betekenen als "this message is approved by Barack Obama".

Elke track heeft een heerlijk zomers tintje meegekregen waardoor de Mojitos, witbiertjes en Proseccos voorbij zweven, er hangmatten tussen de palmen hangen en de verse vis op de BBQ gelegd wordt in je gedachten. Subtiele blazersecties, steelband invloeden en swingende ritmesecties geven de toch al zo goede nummers een uniek tintje. Rhythms del Mundo - Classics is een perfect zomerplaatje waar niet alleen jijzelf vrolijk van wordt, maar waar hopelijk ook de natuur en de hulpbehoevenden op deze aarde iets aan hebben. Minimaal 2 pond per album gaat rechtstreeks naar APE (afhankelijk van het land van verkoop).

Website Rhythms del Mundo Classics

Tracklist

* 1. Hotel California - RDM ft. The Killers