CD: Waxdolls - High Speed Killer Ride

Een maand geleden werd er aan de heren van Waxdolls gevraagd of de track 'Spoiled Rich Bitches' over Paris Hilton ging en of ze een hekel aan haar hadden. "Nee. Nouja, misschien ook wel. Het gaat er om dat de hoofdpersoon in het lied – Wim of ik – seks heeft en klaarkomt in het gezicht van het meisje. 'That's what happens to spoiled rich bitches'. Maar dat bedoel ik gewoon vriendelijk! We zijn echt lieve kerels."

De Waxdolls produceren echter geen liefelijke suikerpop, christelijke slijmrock of zoetsappige pop. Neen, het Belgische duo vergrijpt zich aan electropunk op een manier die je niet zou verwachten van een conservatoriumstudent/producer en een seksuoloog (nee, hij is niet degene die de teksten schrijft). Het tweetal uit Brugge brengt met High Speed Killer Ride een ruig en overdonderend debuut uit dat kruisbestuivingen kan ondergaan met Goose, Soulwax, The Prodigy, Justice en Digitalism.

De plaat komt goed uit de startblokken met 'Favorite Girl', waarin middels botervette rave, vervormde gitaargeluiden, hypnotiserende samples en nog wat toeters en bellen de opzwepende muziek als een mortiergranaat op je afkomt. Lieven Dermul en Wim Stabbinck zouden hiermee zo de Bravo op Lowlands aan het stuiteren kunnen krijgen. De eerdergenoemde single 'Spoiled Rich Bitches' kent dezelfde hardheid en hoekigheid. Nieuw is het niet en bij vlagen klinkt het wel heel erg Goose meets Prodigy. Maar dit mag de pret niet drukken, tenminste nog niet.

De eerste helft van het album kent louter tracks waarop je helemaal los kan gaan. 'Chips' brengt herinneringen naar boven van Benny Benassi, waarin de stuiterende DD-cups in 'Satisfaction' de muziek bijstonden. '15 Minutes' mixt dissonante samples met gierende gitaren en vreemdsoortige bleepjes maar weet het geheel fris en intens te houden ondanks de overgangen. 'System Crash' is een muzikale ctrl c, ctrl v van Soulwax en klinkt wat minder heavy en melodieuzer in de oren als de eerdere tracks. Het tempo zakt echter nauwelijks, maar de titeltrack bewijst dat het allemaal nog een stap intensiever kan. Gierende samples, krijsende vrouwen en een vuurpeleton van electrosamples stapelen zich op in 'High Speed Killer Ride'.

Het kan zijn dat de spanningsboog zo strak gespannen stond na 'Spoiled Rich Bitches' dat hij knapte, want tegen het einde van de plaat is er wat verval merkbaar. Tracks vallen in elkaars herhaling en komen terecht in de electropunk-brij die door een cementmolen heen geslingerd wordt. 'Epsilon', 'Damage' en 'New Year's Eve' missen spanning, opbouw en een stuitervibe. 'Step Down' sluit de plaat in lounge-electro stijl af zodat je oren alvast kunnen wennen aan stilte en de piep die zich een paar uur zal verankeren in je brein. Waxdolls brengen een grotendeels uitstekende electropunkplaat uit, die alleen jammer genoeg niet tot aan het einde de full-on punkattitude kan vasthouden. Desalniettemin is het een waardige toevoeging in de electro-scene en het duo zal menig feestje tot een dampend festijn kunnen brengen.

Label: PIAS Releasedatum: Juli 2009

Kijk voor meer muziek in CD's.