Boek: Ricardo Adolfo - Mize

Palha heeft een maal in zijn leven ontzettend mazzel gehad, toen het mooiste meisje van Potugal, Mizé, met hem wilde trouwen. Hierna is het tij gekeerd en zat het hem niet meer mee. Zijn leven is sinds zijn huwelijk in een sleur geraakt, hij dreigt zijn baan als vertegenwoordiger te verliezen en tot overmaat van ramp huurt hij op een dag een pornofilm waarin zijn vrouw speelt! Hoewel zij zegt dat het maar eenmalig was, is Palha vastbesloten de waarheid te achterhalen. Een tocht langs straatprotituees, schimmige erotiekzaken en afgelegen garages volgt, op zoek naar de mysterieuze uitgever van de film, 'Hotmade'.

Ondertussen volgen we ook Mizé in haar dagelijkse bezigheden, die voornamelijk bestaan uit werken in een kapsalon en dromen over een roemrijk bestaan als filmster. Want als lezer weet je wat Palha niet weet, dat de erotische film van Mizé helemaal niet eenmalig was. Mizé doet zelfs haar best om meer rollen te krijgen. Naast Mizé en Palha leren we ook hun vriendenkring kennen: Luis, de baas van Mizé in de kapperszaak, die steeds ruzie heeft met zijn vrouw; de werkloze Fereira die een ezelfarm wil beginnen en Carla, alleenstaande moeder van de autistische Bruno.

Soms is het vervelend als de aandacht in een boek te veel verdeeld wordt over verschillende hoofdpersonen, maar in het geval van Mizé is dat zeker niet het geval. Omdat alle hoofdpersonages zich op hun eigen manier in de nesten werken, blijft de sfeer overal gelijksoortig. Een bitterzoete stemming, die voor iedereen in de omgeving van Palha en Mizé de enige is die ze kennen en waaraan geen ontsnappen mogelijk is.

Het meest fascinerend aan Mizé is echter de hoeveelheid informatie die Adolfo in de 250 pagina's heeft weten te vangen. Adolfo beheerst de kunst van het 'tussen neus en lippen door vertellen' perfect. In deze twee zinnen bijvoorbeeld kenschetst Adolfo prachtig de achtergrond en persoonlijkheid van Mizé:

"Wachten op anderen leverde alleen maar tijdverlies op en was iets wat ze nooit meer wilde doen. Ze had haar portie wel gehad met al die jaren die ze met haar moeder had gesleten op een kampeerterrein dat niet als zodanig te boek stond en waar alleen maar toeristen kwamen die nooit ergens heen gingen."

Dankzij deze compacte manier van vertellen, leer je de hoofdpersonages snel kennen en word je echt meegenomen in het boek. De hoofdstukken zijn kort en hebben als titel steeds een quote die ergens in het hoofdstuk voorkomt. Je krijgt zo iedere vijf pagina's een piepkleine preview van wat er komen gaat. Dit, gecombineerd met de bijna sarcastische humor waarmee het boek doorspekt is, maakt Mizé tot een boek dat je eigenlijk in één ruk uit wilt lezen. Zijn er dan helemaal geen minpuntjes? Nou, Mizé is met zijn 250 pagina's eigenlijk erg dun en het einde komt vrij abrupt. Aan de laatste paar hoofdstukken lijkt wat minder zorg te zijn besteed dan aan de voorgaande. Desondanks blijft er nog een mooie score van vier sterren over.

Uitgever: Querido ISBN: 978 90 214 3554 1 Pagina's: 259

Kijk voor meer boeken in Boeken.