Boek: Danielle Hermans - De Watermeesters

De Nederlandse schrijfster Daniëlle Hermans beleefde met haar debuut, Het Tulpenvirus, een droomstart. Het boek werd erg goed ontvangen en legde de lat voor een mogelijke opvolger meteen erg hoog, al was het FOK!-oordeel over het eerste boek minder hoog dan allerlei andere boekrecensies aangaven. Er bestonden toen hier nog wel twijfels over de nieuwkomer. Met deze druk kon de schrijfster echter goed omgaan, want haar nieuwste literaire thriller mag er wezen; De Watermeesters neemt je weer mee terug in de tijd, naar 1600 wel te verstaan en koppelt daarmee die eeuw aan deze eeuw, het handelsmerk van Hermans' schrijfstijl.

Nederland waterland
In De Watermeesters spelen twee tijdsperiodes een grote rol. Eén verhaallijn richt zich op 2009 en de andere lijn speelt zich af begin 1600. In het begin van deze eeuw bestond er een geheim genootschap, 'Heren Vijftien', bestaande uit hoge heren uit de regio Holland. Zij hadden plannen om het Beemstermeer droog te leggen om zo land te herwinnen op de natuur. Tijdens deze plannensmederij ontstond een heuse frauduleuze zaak omtrent de aanbesteding, één van de eerste gevallen van prijsafspraken en aanbestedingsfraude van ons land. Het leidde uiteindelijk tot de dood van één van de leden van Heren Vijftien, een lijk dat op bizarre wijze werd begraven en later weer opgegraven.

Anno 2009 vervult Nederland wereldwijd nog altijd een leidende rol als het op waterbeheer aankomt, maar de kennis die in de afgelopen eeuwen is verspreid heeft er ook voor gezorgd dat landen steeds zelfstandiger worden en Nederland niet meer nodig hebben. Ook het bedrijf van Berend Adriaans merkt dit. Met zijn ingenieursbureau werkt hij vooral aan watergerelateerde zaken, hij is een autoriteit op dat gebied. De verslechterde economie noopt echter ook tot zaken die het daglicht niet kunnen verdragen Berend moet dit met de dood bekopen, alsook één van zijn partners. Het lijk van Berend wordt in de Hondsbossche zeewering gevonden -jawel, met zijn hoofd ín de zeewering gestoken- en vertoond erg veel gelijkenissen met de vondst uit de zeventiende eeuw.

Dat vindt ook Nicole Hessels, Nico voor collega's. Samen met haar mentor Rob krijgt zij de zaak in onderzoek. Met slechts enkele aanknopingspunten, zoals een Bijenkorfonderbroek en een afgehakte vinger, moeten zij de moordzaak zien op te lossen. Een complexe zaak, zeker wanneer meer en meer duidelijk wordt dat er een relatie bestaat tussen de twee moorden. Is de moord op Berend en zijn partner Tim een kopie van de zeventiende eeuwse moord? En zo ja, waarom?

Krachtige link tussen heden en verleden
Hermans heeft met haar tweede boek een echte pageturner afgegeven en de twijfels die ik als reviewer over het eerste boek nog had, zijn helemaal weggenomen. De Watermeesters is een dijk van een verhaal; meeslepend, spannend, goed gesitueerd, opmerkelijk ingekleed met niets dan relevante details. Nergens zakt het verhaal in, met elk hoofdstuk word je nieuwsgieriger naar het volgende. De spanningsboog laat zich nergens ontspannen. De wijze waarop Hermans de lijnen van heden en verleden met elkaar verbindt zijn zeer krachtig. Ondanks dat zij zelf duidelijk maakt dat het geheel fictie is, zijn de gebeurtenissen in haar boek wel ontsproten aan een waarheid uit de zeventiende eeuw. Hieruit spreekt haar interesse voor geschiedenis eens te meer. Fascinerend hoe zij de twee tijdssettings met elkaar weet te verbinden.

In de opbouw van het boek is gekozen om de hoofdstukken die in de zeventiende eeuw afspelen cursief af te drukken, dit verduidelijkt het geheel. Je hoeft als lezer niet te bedenken in welke tijd je bent beland, de schrijfwijze maakt het meteen duidelijk. Hermans weet met haar nieuwe boek te overtuigen dat zij zeer zeker een plaats verdient in de Thriller Top 10. Heb je nog geen boek voor je komende vakantie uitgekozen? De Watermeesters is een heuse aanrader... vijf sterren!

Uitgever: A.W. Bruna ISBN: 978 90 2299 401 6 Pagina's: 300

Kijk voor meer boeken in Boeken.