Boek: Reif Larsen - De verzamelde werken van T.S. Spivet

Tecumseh Spreeuw Spivet, T.S. voor vrienden, is een bijzondere jongen. Hij is een ster in het onderzoeken, uitzoeken en tekenen. Zijn kamer staat vol met aantekenboekjes, eigen gemaakte kaarten en allerlei gegevens. Hij heeft zijn goede vriend en mentor Terry Yorn de tekeningen van een speciale kever gegeven. Deze kever was ontdekt door zijn moeder, Dr. Clair, T.S. maakte de tekeningen. Terry Yorn gaf de tekeningen echter door aan een onderzoeker van het Smithsonian Institute in Washington, maar vertelde er niet bij dat het door een twaalfjarige jongen is getekend. De onderzoeker nodigt T.S. uit om een prijs in ontvangst te nemen, maar T.S. besluit dit in eerste instantie niet te accepteren. Maar na wat na denken besluit hij om alsnog te gaan. Hij kan echter niet vragen om een ticket, want dan komen ze meteen achter zijn leeftijd, hij besluit daarom op eigen houtje te gaan reizen, om te beginnen met een trein. Dat is het begin van een waar avontuur voor T.S.

Reif Larsen is een jonge schrijver uit Brooklyn, Amerika. Maar naast het schrijven, hij maakt zijn debuut met De verzamelde werken van T.S. Spivet, is hij ook leraar en filmmaker. Zo werkte hij onder andere mee aan de documentaire 'Crawford', het kleine stadje waar George W. Bush naar toe verhuisde, vlak voor hij zich verkiesbaar stelde als kandidaat voor het presidentschap. Voor de publicatie van zijn debuut kreeg Reif enorm veel keuze. Bijna alle grote uitgevers wilden zijn boek uitgeven. De Amerikaanse rechten leverden uiteindelijk 1 miljoen dollar op. Het boek is intussen in meerdere landen uitgegeven. Of we snel een tweede boek kunnen verwachten van Reif is nog niet bekend.

Reif Larsen

Het boek en de hoofdrolspeler kun je absoluut intrigerend noemen. T.S. is extreem intelligent, hoe anders verklaar je al die wijsheid en vergaande experimenten, maar hij blijft absoluut een kind. Een kind met al zijn angsten en beperkingen, maar ook met zijn enthousiasme en onbevangenheid. Het is duidelijk dat de auteur veel aandacht heeft besteed aan dit verhaal. Het bevat zeer veel detail en als extra staat het boek vol met kanttekeningen, letterlijk zelfs. T.S. is namelijk naast een onderzoekend persoontje ook een zeer uitgebreid persoontje. Tijdens het vorderen van het verhaal diept hij allerlei feiten en herinneringen op, iets wat voortdurend resulteert in extra stukjes tekst, grafieken, tabellen en tekeningen. Zonder het lezen van deze stukjes kom je het verhaal vast wel door, maar zal er veel glans verloren gaan, ze horen er dus absoluut bij. Maar de stukjes vormen hierdoor ook meteen een vertragende factor, met daarbij af en toe ook een overload aan informatie. Je kunt er dus het beste voor zorgen dat je bij het lezen van dit boek zo min mogelijk gestoord wordt. Mocht dat je lukken, dan heb je een absoluut vermakelijk boek in handen met een groots avontuur.

Uitgever: Ailantus ISBN:978 90 8953 016 5 Pagina's: 392

Kijk voor meer boeken in Boeken.