CD: Gimikk - Untitled Concept

Met een verfrissende blik op de vierkwartsmaat is de nieuwe Amsterdamse technoschool bezig aan een nietsontziende internationale opmars. Twee van haar jongste leden zijn Daniel Sanchez en E-Contact. Beter bekend onder de alias Gimikk. De heren komen na een tijd op festivals en clubs te hebben gestaan uit met hun debuutalbum Untitled concept. Maar is dit debuutalbum net zo’n succes als hun live-acts?

Gimikk klinkt misschien als een nieuwkomer in de dancewereld, maar zowel Daniel Sanchez als Eelco Augustijn (alias E-Contact) hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de ondergrondse scene, voordat ze samen begonnen als Gimikk. Daniel heeft in de loop der jaren een flinke lading fans verzameld als organisator en resident van de beruchte Bla Bla en Rotzooii-avonden. Het Gimikk-verhaal begon in 2008, toen Eelco besloot naar de Amsterdam te verhuizen en in de studio belandde met Daniel. De twee konden het zo goed met elkaar vinden dat ze besloten samen verder te gaan als live/producerduo. Na een groot succes met hun EP’s en hun overtuigende optredens tijdens het Welcome To The Future festival en Awakenings Oud & Nieuw kunnen beide heren in de technowereld niet meer stuk.

De basis van Untitled Concept is gelegd tijdens een zeven dagen durende studiosessie. Beide heren hadden zichzelf opgesloten en daar zijn acht tracks uitgekomen die nu uitgebracht zijn. Doel? Zelfs je oma uit haar stoel krijgen! Dit is ze prima gelukt, want het is erg moeilijk om stil te blijven zitten als je de cd opzet. Er zit ook genoeg variatie in de tracks zodat het niet heel snel eentonig begint te worden. Zo zitten er in de ruim acht minuten durende ‘Lovely Way’ aardig wat dromerige stevige beats met als ondersteuning wat vocals, terwijl je in ‘Paranoid Nerd’ een complete percussie mindfuck over je heen krijgt. Dat maakt deze track trouwens wel het nummer wat er ook het meeste uitspringt op dit album.

De heren zijn niet heel erg aan het strooien geweest met vocals. Want naast ‘Lovely Way’ is ‘Movement’ de enige track die deze echt heeft. Dan hebben we het dus niet over sampletjes, want die zijn op bijna elke track terug te vinden namelijk. ‘7 Days’ geeft waarschijnlijk goed het gevoel van de heren weer na zeven dagen in de studio. De track begint heel rustig en mondt uiteindelijk uit in een flinke bass. Je moet wel even op deze climax wachten want de track duurt namelijk ruim 12 minuten. ‘Complex’ is een track die het misschien wat beter doet op de dansvloer dan bij jou thuis. De naam van het nummer zegt het eigenlijk al maar misschien is deze complexe track beter voor in een liveset.

Al met al een leuk eerste debuutalbum. Misschien gaat deze het wat beter doen op viny,l want daarop wordt hij ook in afgeslankte vorm uitgegeven. Het klinkt allemaal heerlijk, maar sommige tracks zijn echt even net te lang en kunnen daardoor vrij snel eentonig en saai overkomen. De heren worden geplaatst in het hokje techno/minimal en volgens mij horen ze daar ook wel prima thuis. Al heb ik zeker beter gehoord, ook in techno en minimal mag best wat variatie zitten en het hoeft niet langdradig te worden. Kwestie van weten wanneer je op moet houden. De heren krijgen met hun debuutalbum drie sterren, misschien volgende keer wat meer tracks en afwisseling?

Benieuwd of het totaal niet met mij eens? Op de website van 3voor12 staat dit album op de luisterpaal en laat je mening hier absoluut achter.

Tracklist
Trackslist Vinyl