TV: VERS UIT DE VS: 10 Things I hate about you

De meesten kennen de titel vooral van de film: 10 Things I hate about you. ABC Family in Amerika heeft er nu ook een serie van gemaakt. Waar de meeste series eindigen met een film (denk aan Sex and the City en The Simpsons), is het in dit geval andersom. Met enkele terugkerende hoofdrolspelers en wat nieuwe verhaallijnen wordt het tijd om de serie eens onder de loep te nemen.

Korte inhoud
In de serie maken we kennis met de zussen Bianca (Meaghan Martin) en Kat (Lindsey Shaw) Stratford. Zij komen samen met hun vader, Dr. Walther Stratford (Larry Miller, jawel, uit de film...) in Padua wonen nadat hun moeder is overleden. Als gynaecoloog probeert pa het leven zo goed mogelijk in te vullen en daarbij zijn dochters te behoeden voor allerlei foute zaken zoals zwangerschap, drugs en Soa's. "Your typical dad" dus! De zussen zijn totaal verschillend. Bianca streeft vooral naar populariteit op school. Zij wil een cheerleader worden, met de populairste club meelopen en bevriend worden met de aanstaande homecoming queen. Kat daarentegen is een rebel, zij schopt continu tegen de gevestigde orde en loopt als een boosaardig wezen rond, al stampend en nors kijkend. Deze tegengestelde karakters zorgen uiteraard voor regelmatige frictie en dat zijn dan weer leuke verhaallijnen voor de makers.

Larry Miller met zijn twee tv-dochters

Dad is still dad
Tot zover in het kort de inhoud van de serie. Dan nu de uitwerking. Wanneer je de film hebt gezien, herken je meteen Larry Miller, hij nam ook destijds de rol van vader voor zijn rekening. Met de serie maakt hij een leuke doorstart. Hij speelt goed en is geloofwaardig in zijn rol als liefhebbende en zorgzame vader, die toch ook zelf worstelt met het nieuwe leven zonder zijn vrouw. De dochters weten een leuke spanning tussen hen beiden te creëren, mede door de tegengestelde personages die zij neerzetten. Bij Kat merk je, naast haar norse houding, ook dat zij haar zusje wil behoeden voor allerlei foute dingen. Ze wil dit echter niet openlijk laten blijken en speelt haar 'wijsheden' uit via haar vader. De jonge Bianca moet vooral doorgaan als het oppervlakkige highschool-chickie dat bij de populaire gang wil horen. Hier slaagt Meaghan Martin goed in... en ja, blond zijn helpt altijd bij zo'n rol. Naast de drie hoofdpersonen zijn er nog tal van bijrollen in de serie, we hebben immers te maken met een highschool vol leerlingen dus. De rol van de onzekere Cameron, die heimelijk verliefd is op Bianca, wordt goed weggezet door Nicholas Brain. De duistere Patrick wordt door Ethan Peck aardig vormgegeven. Zo zien we de tegenstellingen die in de zussen te vinden zijn terug in de jongens die hen benaderen. Dit is leuk uitgewerkt. Dana Davis speelt Chastity Church, head-cheerleader. En uiteraard is zij de bitch van de school, omhooggevallen ego, kouwe kak, noem maar op. Kort gezegd doet de serie het wat betreft de acteerprestaties best aardig.

Film versus serie
Is de serie de moeite waard om te gaan volgen? Dat vraag je je wel af. De film vertelt één verhaal, maar is de opzet breed genoeg om daar diverse afleveringen van te maken? Met circa 20 minuten zijn ze niet erg lang, maar ze moeten wel inhoud bevatten om het interessant te houden. De serie is vooral bedoeld voor de doelgroep die ook graag series als 90201 en One Tree Hill kijkt. Heel diepgaand is het niet, vooral low profile vermaak. Als je met die insteek de serie bekijkt, is het redelijk vermakelijk. Leg je verwachtingen dus niet al te hoog en dan komt het best goed met 10 Things I hate about you.

Advies: Mooie middenmoter !

Kijk voor meer films en dvd's in Film, Tv & Radio.